چگونه از فاش شدن ایمیل ها جلوگیری کنیم؟

امنیت ایمیل ها

 

استفاده از پست الکترونیک یا همان ایمیل از طریق سرویس‌دهنده های اینترنتی رایگان مانند گوگل (جیمیل) و یا یاهو (ایمیل)، به یک فعالیت معمول برای ارتباط بین کاربران اینترنت تبدیل شده است. حتی افراد مشهور، سیاستمداران، کارمندان و مدیران شرکت ها و کسب و کارهای حساس نیز از این امکان برای ارسال پیام استفاده می‌کنند. سوال این است که  آیا این سرویس‌های رایگان از امنیت مناسب برای حفاظت از اطلاعات و داده های شخصی استفاده کنندگان برخوردار می باشند؟

بدون شک امنیت مهم ترین خواسته کاربران در فضای مجازی امنیت می باشد.با توجه به اینکه امروزه ایمیل ها یکی از راه های مهم ارتباط بین افراد می باشد پس لزوم توجه به امنیت آن ها اهمیت بالایی دارد.

ایمیل یک ابزار قوی و راحت برای تبادل اطلاعات است.ممکن است اطلاعاتی که کاربران در ایمیل خود دارند دارای ارزش زیادی باشد که به هدف هکرها تبدیل شود.فرض کنید اطلاعات محرمانه یک شرکت و یا داده های با ارزشی که حاصل چند سال تحقیق و توسعه یک سازمان است میتواند با یک غفلت مورد هجوم هکرها قرار گیرد.

امنیت اطلاعات در شبکه کامپیوتری موضوعی است که همه ی ما به اهمیت آن آگاه هستیم اما گاهی اوقات فکر می کنیم که کسی نمی تواند به ایمیل ما دسترسی پیدا کند .در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد که نکاتی که برای حفظ امنیت ایمیل است را بدانید.

 

استفاده از چند ایمیل جداگانه

 

معمولا حساب ایمیل مرکز اصلی فعالیت های هر شخصی است.همه ی اعلان های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک؛تاییدیه ثبت نام در سایت ها؛خبرنامه ها؛پیام ها و… شما به ایمیل تان فرستاده می شود.پس نیاز نیست همه پیام های شما به یک حساب ایمیل ارسال شود.داشتن حساب های ایمیل جداگانه به افزایش امنیت شما کمک می کند  و بهره وری شما را بالا می برد.

 

فیشینگ…

 

کلاهبرداری فیشینگ از طریق ایمیل ها و پیام ها صورت می گیرد.در این روش کاربران اطلاعات محرمانه و حساس خود را به صورت مستقیم در سایت های جعلی که با ظاهری قانونی و سالم هستند وارد می کنند و هکرها از ضعف امنیتی یک وب سایت برای انجام عملیات مجرمانه خود استفاده می کنند.پس توصیه ما به شما این است که همیشه شرکت ایمیل دهنده را در اینترنت جستجو کرده و از صحت ایمیل اطلاع پیدا کنید.

 

دریافت ضمیمه..

 

ارسال ضمیمه یکی از راه های نفوذ به سیستم شما خواهد بود. قبل از باز کردن ضمیمه ها انها را در آنتی ویروس اسکن کنید.فایل های پیوست ایمیل های اسپم را هیچ وقت از طریق سایت های نامعتبر باز نکنید.ضمیمه هایی که با پسوند exe دارند مشکوک به ویروس هستند. این یکی از راه های نفوذ باج افزارها نیز می باشد.

استفاده از سیستم دیگران

اگر نیاز است برای چک کردن ایمیل خود از رایانه دیگران استفاده کنید حتما به خاطر داشته باشید که تیک نگهداری رمز عبور را فعال نکنیم. به این طریق از دسترسی صاحب سیستم به ایمیل خود جلوگیری خواهید کرد.

استفاده از گذر واژه های مناسب

بدون شک یکی از اصلی ترین راه های نفوذ استفاده از گذرواژه ساده می باشد.گذر واژه ای مناسب است که از ترکیبی انتخاب شود. منظور از گذرواژه ترکیبی استفاده از اعداد،حروف بزرگ، حروف کوچک و علامت ها در آن است. واضح است که هرچه رمز پیچیده تر باشد امکان نفوذ به ایمیل های شما کمتر خواهد شد.در صورتی که گذر واژه به راحتی قابل حدس زدن باشد هر غریبه ای میتواند به منابع شما نفوذ کند.گذر واژه های خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و از یک رمز بیشتر از یک بار استفاده نکنید.در این صورت اگر گذرواژه شما فاش شودهمه اطلاعات شما در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

ایمیل هایی را که نمیخواهید ذخیره نکنید..

اکثر سرویس های  ایمیل دیگر مشکلی با فضای ذخیره سازی کاربران ندارند و این باعث شده کاربران تمایلی به حذف ایمیل ها نداشته باشند.اما این کار اصلا ایده ی خوبی نیست چون هکرها میتوانند به وسیله ی جستجو در ثبت نام ها و اعلان های ایمیل از ارائه دهند گان خدمات مختلف؛به راحتی کشف کنند حساب های آنلاین  که با آدرس مورد نظر مرتبط هستند کدام حساب ها می باشند.

احراز هویت دو مرحله ای..

برای حساب های کاربری از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید.هنگام ورود  به حساب کاربری  از یک دستگاه جدید از سرویس انلاین درخواست یک کد یکبار مصرف کنید و ان را از طریق ایمیل یا پیام متنی یا یک برنامه گوشی برای شما ارسال خواهد شد.این کد علاوه بر رمز عبور معمولی شما لازم است

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما