10 تکنولوژی برتر که دنیا را متحول خواهند کرد !

طبق برآوردها وتحقیقات10 ساله، هوش مصنوعی، تحلیلی تکمیلی، محاسبات کوانتومی و بلاک چین (blockchain)، از فناوری هایی هستند که به زودی بر روی چارچوب فناوری اطلاعات تسلط خواهند یافت.

10 فهرست برتر که به تازگی معرفی شده اند، برگرفته شده از  تلفیق فناوری (اینترنت اشیا)IoT با  (هوش مصنوعی) AI، تجزیه و تحلیل پیشرفته با محاسبات غیرمتمرکز که  خدمات و برنامه های کاربردی پیشرو را ارائه می دهد.

10 گرایش فناوری استراتژیک سال 2019 خواهد بود:

1.اشیاء مستقل:

این شامل روبات ها، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه خودمختار است که از AI برای به کارگیری توابعی که قبلا توسط انسان استفاده میشد، می کنند. به عنوان اشیاء خودمختار، ما انتظار داریم تغییراتی را ازوسایل هوشمند ببینیم ، تکنولوژی های هوشمندی که باروش های متفاوت  ازطریق  چندین دستگاه با هم کار می کنند، هم به صورت مستقل از افراد و هم با استفاده از منابع انسانی به عنوان مثال:

اگر یک هواپیمای بدون سرنشین یک میدان بزرگ را بررسی کرد و متوجه شد که آماده است تا برداشت کند، می تواند یک harvester مستقل را ارسال کند.

2.تجزیه و تحلیل افزوده:

این روند بر روی یک منطقه خاص از هوش افزوده، با استفاده از یادگیری ماشین (ML) می کند تا نحوه توسعه، مصرف و اشتراک محتوای تجزیه و تحلیل را تغییر دهد.

قابلیت های تجزیه و تحلیل پیشرفته به سرعت به تصویب رسید تا به عنوان یکی از ویژگی های کلیدی تهیه داده ها، مدیریت داده ها، تجزیه و تحلیل مدرن، مدیریت فرآیند کسب و کار، Mining و پایگاه داده های علمی کمک کند و استفاده شود. بینش های خودکار از تجزیه و همچنین  تحلیل پیشرفته نیز در برنامه های سازمانی استفاده میشوند

برای توضیح بیشتر میتوان به  کسانی که برای منابع انسانی، مالی، فروش، بازاریابی، خدمات مشتری، تهیه و مدیریت بخش های دارایی – تعبیه شده است اشاره کرد.  بهینه سازی تصمیم ها و اقدامات ،همه کارکنان در جایگاه و شغل خود، نه فقط آن دسته از تحلیلگران و دانشمندان داده، بلکه تجزیه و تحلیل پیشرفته خودکار و فرایند آماده سازی داده ها، ایجاد بینش وتجسم بصری میتوانند نیازخود به حضور دانشمندان را به صفربرسانند و خودراازانها بی نیاز کنند.

 3.توسعه مبتنی بر هوش مصنوعی:

بازار به سرعت در حال تغییر به یک رویکرد است که در آن دانشمندان  داده های حرفه ای باید با توسعه دهندگان نرم افزار برای ایجاد راه حل های پیشرفته تر در AI همکاری کنند.

در عوض، آنها به یک روشی حرکت می کنند که در آن توسعه دهنده های حرفه ای می توانند به تنهایی با استفاده از مدل های از پیش تعریف شده به عنوان یک سرویس عمل کنند. این روش به توسعه دهنده هااجازه میدهد که با یک اکوسیستم و الگوریتم های AI و همچنین ابزارهای توسعه ای طراحی شده برای تلفیق توانایی های AI و مدل ها یک راه حل بهتر ایجاد کند.

درآن صورت سطحی دیگر از فرصت برای توسعه نرم افزارهای حرفه ای بوجود می آید به این علت که AI برای تکمیل دانش علمی مختلف خود، برنامه های کاربردی و تست های کاربردی را به فرآیند خود اضافه میکند.

تا سال 2022، حداقل 40 درصد از پروژه های جدید توسعه نرم افزار، یک تیم توسعه دهنده ای AI خواهند داشت.

 

4.DIGITAL TWIN

DIGITAL TWIN   یا دوقلوهای دیجیتالی  ساختار دیجیتالی یک شی  یا یک سیستم در دنیای واقعی است که بااتصال حسگرهای متوجه ماهیت یا چیستی آن شی یا سیستم میشود

تا سال 2020، تخمین زده میشود  که دوقلوهای دیجیتالی رشد چندین برابری داشته باشند، همین حالا میلیاردها شئ به صورت بالقوه درجهان وجود دارد. سازمان ها و شرکت ها در ابتدا فقط دوقلوهای دیجیتالی را اجرا خواهند کرد. آنها در طول زمان آنها را تکامل خواهند داد،  توانایی های آنهارا در جمع آوری و تصور مجازی داده های مناسب بهبود خواهند بخشید، تحلیل های جدیدو قوانین رادرست اعمال خواهند کرد و به اهداف تجاری به طور موثر پاسخ خواهند داد.

 5.Edge Empowered

در کوتاه مدت، حاشیه غیرمتمرکز توسط IoT هدایت می شود و نیاز به نگه داشتن پردازش در یک سرور ابری است. در پنج سال آینده، تراشه های تخصصی AI، همراه با پردازش بیشتر، ذخیره سازی و سایر قابلیت های پیشرفته، به یک مجموعه گسترده تر از دستگاه های Edge افزوده خواهدشد . ناهماهنگی شدید این فضا تعبیه شده و چرخه های طولانی مدت  مانند سیستم های صنعتی باعث ایجاد چالش های مدیریتی مهمی می شود. در بلند مدت، به عنوان 5G بالغ، محدوده محاسبات Edge گسترش داده میشود ، که ارتباط قویتری با خدمات متمرکز برقرار خواهد کرد. 5G دارای تاخیر کمتر، پهنای باند بیشتر(برای Edge بسیارمهم است) که باعث افزایش چشمگیر تعداد گره ها در هر کیلومتر مربع می شود.

6.تجربه غوطه وری:

سیستم عامل مکالمه در حال تغییر نحوه ارتباط افراد با دنیای دیجیتال است. واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده و واقعیت مخلوط، شیوه ای را که مردم جهان، دیجیتال را درک می کنند، تغییر می دهند. این تغییر ترکیبی در مدل های درک و تعامل است ، که منجر به تجربه کاربر در آینده می شود. “در طول زمان، ما از تفکر در مورد دستگاه های فردی و تکنولوژی های رابط کاربری تقسیم شده به یک تجربه چند کاناله و چندجمله ای تغییر پیدا خواهیم کرد. تجربه چند منظوره مردم را با دنیای دیجیتال درگیرمیکند چون در محاصره هزاران دستگاه دیجیتال قراردارند، از جمله وسایل رایانه ای سنتی، پوشیدنی ها، اتومبیل ها، سنسورهای محیطی و لوازم مصرفی …

7.بلاکچین (Blockchain):

بلاکچین، صنایع را با ایجاد اعتماد، ارائه شفافیت و کاهش اصطکاک در اکوسیستم های کسب و کار ، کاهش بالقوه هزینه ها، کاهش زمان بازپرداخت معاملات و بهبود جریان نقدی، تحکیم می کند.

امروزه اعتماد در بانک ها، تأسیسات، دولت ها و بسیاری از موسسات دیگر به عنوان یک اصل مهم واولیه است که  با “نسخه تک صدایی”  در پایگاه های اطلاعاتی  نگهداری می شود، قرار می گیرد.

مدل اعتماد متمرکز، تاخیرها و هزینه های اصطکاک (کمیسیون ها، هزینه ها و ارزش زمانی پول) را به معاملات اضافه می کند. Blockchain یک حالت اعتماد به جای دیگری را فراهم می کند و نیاز به مقامات مرکزی را در معاملات داوری  حذف می کند. تکنولوژی ها و مفاهیم فعلی بلاکچین، نابالغ، ضعیف در درک است  و اثبات شده در فعالیت های عملیاتی مهم در حوزه عملیات ممتاز است. به خصوص این که با عناصر پیچیده ای  سناریو های پیچیده تر را پشتیبانی می کنند،با وجود چالش های اختلالات  مدیران و رهبران فناوری اطلاعات باید ارزیابی بلاکچین را آغاز کنند، حتی اگر در چند سال آینده فناوری را به خوبی نپذیرند.

 

8.فضاهای هوشمند:

یک فضای هوشمند، یک محیط فیزیکی یا دیجیتال است که در آن انسان ها و سیستم های مبتنی بر فناوری در اکوسیستم های فزاینده، متصل، هماهنگ و هوشمند در ارتباط هستند. عناصر چندگانه – از جمله افراد، فرآیندها، خدمات و چیزهای دیگر – در یک فضای هوشمند جمع می شوند تا تجربه ای غریزی، تعاملی و خودکار برای یک مجموعه هدف از مردم و سناریوهای صنعت ایجاد کنند.

 

9.اخلاق دیجیتالی و حفظ حریم خصوصی:

اخلاق دیجیتالی و حفظ حریم خصوصی یک نگرانی رو به رشد برای افراد، سازمان ها و دولت ها است. مردم به طور روزافزون نگران این هستند که چگونه اطلاعات شخصی آنها توسط سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد و واکنش به  سازمان هایی که به طور جدی به این نگرانی ها پاسخ نمی دهد افزایش می یابد. “اعتماد باعث پذیرش بی چون وچرای بیانیه های سازمان ها وشرکت هامیشود  در نهایت، موقعیت سازمان در مورد  حفظ حریم خصوصی باید به موقعیت وسیعتری در زمینه اخلاق و اعتماد ارتقایابد. نقل مکان از حریم خصوصی به اخلاق، مکالمه را فراتر از “ما سازگاری” به سمت “انجام درست کار” حرکت می کند، ”

 

10.محاسبات کوانتومی (QC)

اجرای موازی و مقیاس پذیری قابل توجهی از رایانه های کوانتومی به این معنی است که آنها در حل مسائل بسیار پیچیده برای یک رویکرد سنتی یا الگوریتم های سنتی، زمان زیادی  طول نمی کشد.

محاسبات خودرویی، مالی، بیمه، داروسازی، سازمان های نظامی و تحقیقاتی بیشتر در QC موفق است. “CIOs و رهبران فناوری اطلاعات باید با برنامه ریزی دقیق برای افزایش درک و چگونگی اعمال مسائل تجاری در دنیای واقعی شروع به برنامه ریزی برای QC کنند.

بدانید در حالی که یک تکنولوژی هنوز در حال ظهور است،  شناسایی مشکلات واقعی کمی سخت است و تاثیرات  احتمالی را در امنیت مدنظرقراردهید.

“اما باور کنید که در چند سال آینده در اشیا انقلابی بزرگ رخ خواهدداد.

اکثر سازمان ها باید از سال 2022 در مورد QC و نظارت بر آن اقدام کنند و شاید از سال 2023 یا 2025 از آن استفاده کنند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments