۴G دربرابر ۵G: تفاوت درسرعت زمان تاخیر و پشتیبانی نرم افزار

4g and 5g

فن آوری شبکه بی سیم  ۵G خود را برای افزایش سرعت، دقت و پایدار بودن پهنای باند آماده کرده است. آیا مایلی جهان نسل ۴ام ات(۴G) را پشت سر بزاری ؟

 شما احتمالا قبلا در مورد ۵G، فناوری جدید شنیده اید که می خواهد تغییرات بزرگی را در هر دو شبکه داده های تلفن همراه و ثابت برقرار کند. آنچه که شما ممکن است بدانید تفاوت بین ۴G و۵G ، استاندارد شبکه های فعلی تلفن همراه، و این فناوری جدید چه سودی برای شرکت ها و کاربران خواهد داشت.

 خلاصه ای درباره ی ساختار و قابلیت های ۵G، و چگونه تاثیر بر بهبود بخشی شبکه ی ۴G خواهد داشت را در ادامه می خوانید:

 

۵G چیست؟

به عنوان آخرین دست آورد در تحول شبکه های سلولی، ۵G با استفاده  از آنتن های کوچک که بر روی برج های آنتن دهی، ساختمان ها و دیگر سازه های عمومی و خصوصی نصب شده اند، مشاهده خواهد شد.

این تکنولوژی که به عنوان جایگزینی برای شبکه های فعلی ۴G طراحی شده، برای تکمیل کنندگی این شبکه ها وعده داده که سرعت انتقال داده ها را از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر فراتر ببرد، که باعث رقابتی  شدید بین شبکه های بیسیم و کابل های فیبر نوری شود.

 به طور کلی، ۵G باید پهنای باند، ظرفیت و قابلیت پایداری پهنای باند تلفن همراه را به مراتب بیشتر از تغییرات نسل قبلی بهبود بخشد. اپراتور های عمده مانند چهار اپراتور برتر – AT & T، Sprint، T-Mobile و Verizon  در ایالات متحده، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ استراتژی های خود را مبتنی بر ۵G آغاز خواهند کرد.

هرچند  Verizon و سامسونگ همکاری کرده اند تا یک گوشی هوشمند ۵G در نیمه اول سال ۲۰۱۹ را معرفی کنند. اما اپل تا سال ۲۰۲۰ گوشی ۵G خود را عرضه نخواهد کرد. در داخل خانه ها و ادارات، فناوری ۵G انتظار می رود که رقابت جدی را برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) کابلی و تلفن فراهم کند.

 

عملکرد ۴G در مقابل ۵G

۵G از نوارهای میلیمتری رادیویی جدید و تا کنون به ندرت استفاده می شد در محدوده ۳۰ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز استفاده میکند. شبکه های ۴G کنونی در فرکانس های زیر ۶ گیگاهرتز کار می کنند.

تاخیر کم یکی از مهمترین ویژگی های ۵G است و این فناوری بسیار مناسب برای کاربردهایی که نیاز به پاسخ سریع دارند مانند کنترل از راه دوردر وسیله نقلیه است  وبسیارحیاتی است. شبکه های ۵G قادر به تاخیر در یک میلی ثانیه در شرایط ایده آل هستند. تأخیر ۴G از حامل به حامل و سلول به سلول متفاوت است. با این حال، به طور کلی، ۵G تخمین زده می شود ۶۰ تا ۱۲۰ برابر سریعتر از حد متوسط  ۴G است.

با گذشت زمان، انتظار می رود که شبکه های بی سیم ۵G با به دست آوردن تاخیر بسیار کم مانند فیبر سرعت و قابلیت ها را به تقریبا هر مکان ببرند. با توجه به سرعت اوج، ۵G که تقریبا ۲۰ برابر سریعتر از ۴G است. تکنولوژی جدید نیز احتمال میرود که حداکثر سرعت دانلود ۲۰ گیگابایت بر ثانیه را ارائه  دهد (در حالی که ۴G تنها در ۱ گیگابیت بر ثانیه تولید می کند). به طور کلی، کاربران ثابت، مانند دفاتر و خانه ها، سرعت های بالاتری نسبت به کاربران تلفن همراه را تجربه خواهند کرد.

 تأثیر ۵G بر شرکت ها

اگر چه ۴G فاقد سرعت، ظرفیت و انعطاف پذیری لازم برای پشتیبانی کامل از یک سری از دستگاه های نوآورانه تلفن همراه و ثابت است که به سرعت در حال گسترش است، ۵G وعده می کند که به طور یکپارچه از سنسورهای بی سیم، فن آوری های ارتباطی وسایل نقلیه، چراغ های هوشمند، شبکه های هوشمند انرژی، وسایل همراه پوشیدنی، دستگاه های هوشمند خانه و سایر تکنولوژی های پیشرفته پشتیبانی کند.

اکثر ناظران همچنین انتظار دارند ۵G برای کمک به اینترنت اشیاء (IoT) در نهایت به پتانسیل طولانی وعده خود عمل کند. از آنجایی که برنامه های IoT به طور معمول نیاز به جمع آوری داده های عظیم از تعداد زیادی از دستگاه ها و سنسورها دارند، این فناوری نیاز به یک شبکه کارآمد برای جمع آوری، پردازش، انتقال، کنترل و تجزیه و تحلیل زمان واقعی دارد. سرعت بالا، هزینه پایین، پویایی و انعطاف پذیری ۵G، آن را انتخاب قوی برای شبکه های IoT می کند.

۵G همچنین دارای توانایی ساخت شهرهای هوشمند، یک فناوری طولانی پیش بینی شده و هنوز عمدتا غیرقابل تحقق است، سرعت ۵G و تاخیر فوق العاده کم برای پشتیبانی از برنامه های شهر هوشمند از جمله برنامه ریزی حمل و نقل عمومی، تشخیص جرم و گزارش دهی، چراغ های هوشمند و سنسورهایی نظیر کیفیت هوا، استفاده از آب، فضاهای پارک، جریان ترافیک، فاضلاب و جمع آوری زباله، را دارا هست

 از ۵G انتظار میرود یک محیط بی نظیری برای کار IoT ایجاد کند که بتواند همکاری در زمان واقعی بین افراد و دستگاهها را پشتیبانی کند. فن آوری جدید واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، که بین کاربران از طریق ۵G متصل شده است، وعده می دهد که همکاری در هر زمان، در زمان واقعی و در زمان های مختلف انجام شود که منجر به نیروی کار موثرتر و غیر متمرکز شود.

 همچنین انتظار می رود که ۵G به ارائه انواع برنامه های کاربردی تله مدیسین مانند نظارت و مراقبت از راه دور بیماران بپردازد. این فناوری در یک محیط بیمارستان، وعده داده است تا جراحی را از راه دور بر روی بیماران در هر نقطه از جهان تأمین کند، چیزی که امروزه با تاخیر زیاد ۴G، غیرممکن است.

 انتظار میرود که کمبود زمان ۵G نیز به افزایش محاسبات ابری کمک کند، که اجازه می دهد تا کارهای پیچیده در زمان واقعی انجام شود و به کاربران خانگی و سازمانی دسترسی به قدرت پردازش عظیم و ذخیره اطلاعات تقریبا نامحدود را در قیمت های پایین تر ارائه دهد..

نگرانی های امنیتی ۵G

قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم می آورد. اگر چه ۵G به طور کلی ناامن تر از ۴G نیست، نگرانی هایی وجود دارد که پشتیبانی سرعت و تکنولوژی جدید می تواند نقاط ضعف امنیتی جدید ایجاد کند که هر دو ارائه دهنده خدمات و متقاضیان باید به آن پاسخ دهند.

 بزرگترین نگرانی این است که ۵G با حمایت از انواع مختلف خدمات، کاربران و دستگاه ها، سطح حمله را افزایش می دهد، مهاجمین را به راه های جدیدی برای ورود و جابجایی شبکه ها و محیط های کاری  سوق می دهد. یکی دیگر از نگرانی های  این است که سرعت داده های بالای ۵G راه را برای حملات DDoS قوی تر و موثر تر می کند. از آنجا که یک حمله DDoS با استفاده از چندین دستگاه برای هدایت داده ها به سوی یک سیستم هدفمند، آن را به نقطه شکست می رساند، نرخ داده بالاتر می تواند چنین حملاتی را قوی تر و مخرب تر کند.

 پیشروی در بهبود پشتیبانی ۵G از IoT ارائه عملکرد و قابلیت های پیشرفته، مانند پردازش غیرمتمرکز ، اهداف جذابی برای مهاجمان تبدیل می شوند. علاوه بر این، نسل جدیدی از فن آوری های تلفن همراه با قابلیت پشتیبانی از ۵G، مهاجمین را به انتخاب گسترده تر از اهداف بالقوه، از جمله وسایل نقلیه مستقل، خانه های هوشمند / دارایی های شهری و اداری، صنعتی و پزشکی سوق می دهد.

 

آینده ۵G

به نظر می رسد صنعت به طور کلی به سخت افزار، نرم افزار و شبکه های ۵G حتیاج دارد، در حالی که از نوآوری های آینده استفاده می کند. ۵G به زودی  در چرخه تکمیلی حیات خود می تواند افزایش خطر را برطرف کند.

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما