مزایای شبکه

مزایا و معایب شبکه

شبکه ها به عضو جدا ناپذیر بسیاری از شرکت ‎ها و سازمان ها تبدیل شده اند زیرا کاربرد بسیاری در  انتقال اطلاعات دارند اما شبکه های کامپیوتری معایب و مزایایی دارند که لازم است کاربران شبکه های کامپیوتری به آنها آشنا باشند در ادامه به بررسی مزایا و معایب این شبکه ها میپردازیم.

مزایای شبکه

استفاده همگانی از منابع 

کاربران شبکه های کامپیوتری میتوانند با استفاده مشترک از منابع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه، بدون توجه به محدوده جغرافیایی هر یک از منابع از این شبکه ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و بهره برداری کنند.

کاهش هزینه ها

با متمرکز کردن منابع و استفاده مشترک از آن ها و پرهیز از پخش در واحد های مختلف و استفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان، وعدم نیاز کاربران به داشتن منبع جداگانه برای نگهداری اطلاعات و منابع نگهداری جداگانه

قابل اطمینان بودن به علت وجود پشتیبانی شبکه و جلوگیری از افزونگی اطلاعات

پشتیبانی شبکه های کامپیوتری باعث ایجاد ویژگی قابلیت اطمینان در شبکه شده است  و با توجه به قابلیت پشتیبانی شبکه کاربران با خاطری آسوده میتوانند از شبکه های کامپیوتری استفاده کنند . در اصل به کمک پشتیبانی شبکه می توان از منابع مختلف اطلاعاتی و سیستم های متنوع در شبکه، نسخه های دوم و پشتیبان تهیه کرد  و در صورت عدم دسترسی به یکی از منابع اطلاعاتی در شبکه، به دلیل از کار افتادن سیستم هک شدن یا هر دلیل دیگر از نسخه های پشتیبان بهره برد .سیستم پشتیبانی از سرویس دهنده ها در شبکه ،کارآیی، فعالیت و آمادگی دائمی سیستم را افزایش داده و ضریب اطمینان شبکه را بالا میبرد .
استفاده از شبکه می تواند امکاناتی را ایجاد نماید که در صورتی که اطلاعات موجود در محیط شبکه، به هر دلیل صدمه دیدند، اطلاعات روی کامپیوتر ها و دستگاه های مختلف در دسترس ما باشند.

صرفه جویی در زمان

از اهداف اولیه ساخت  شبکه های رایانه ای، ایجاد رابطه ای قوی و پایدار بین کاربران از راه دور می باشد بدین معنا که تبادل اطلاعات از هر نقطه در سراسر دنیا امکان پذیر باشد. به این ترتیب، زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع بصورت خود به خود کاهش می یابد.

قابلیت توسعه

شبکه های محلی قابلیت این رادارند که بدون تغییر در ساختار سیستمی خود توسعه یافته و به یک شبکه بزرگ تر تبدیل شوند. در این جا توسعه سیستم، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه با هزینه بسیار پایین ممکن است.

ارتباطات

یکی دیگر از مزایای شبکه های کامپیوتری این است که کاربران می توانند از طریق فناوری های موجود مانند پست الکترونیکی یا سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی با یکدیگر اطلاعات مبادله کنند ، حتی امکان انتقال فایل نیز برای آن ها وجود دارد.

به روز بودن اطلاعات 

در شبکه های کامپیوتری امکان ، به روز رسانی تمام اطلاعات مربوط به سرویس ها و برنامه های مختلف را دارد و دسترسی به نسخه آخر سرویس ها و برنامه های مختلف راحت تر خواهد شد.

تبادل سریع تر و دقیق تر اطلاعات

شبکه ها قابلیت امکان تبادل اطلاعات با سرعت بالا و قابلیت اطمینان تر را ایجاد می‏کند.

سرویس‌دهی

در شبکه ها قابلیت توزیع سرویس‌های تحت شبکه جهت گسترش خدمات و بسط شبکه‌ها وجود دارد .

راه‌حل‌های جدید 

 شبکه‌ها با رشد خود باعث افزایش راه‌حل‌های جدید اقتصادی، بازاریابی، کارآفرینی و آموزشی با استفاده از مفاهیم digital Marketing ,E-Learning و… در جهان شده‌اند.

مدل های شبکه:

در شبکه های کامپیوتری  ، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده و هم سرویس گیرنده باشد. سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایل های اشتراکی وهمچنین سیستم عاملی که مدیریت عملیات شبکه را بعهده دارد – را نگهداری می کند.
برای آنکه سرویس گیرنده ” کلاینت Client” بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند ، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده درخواست کند . سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده خواهد فرستاد.
سه مدل از شبکه های مرسوم مورد استفاده ، عبارتند از :
1.شبکه نظیر به نظیر
2. شبکه مبتنی بر سرویس دهنده
3.شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده

مدل شبکه نظیر به نظیر((peer to peer

در این شبکه پایگاه مخصوصی جهت ذخیره فایل های امشترک  وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هرپایگاه  می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی داشته باشد. هر پایگاه خاص می تواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .

مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده : ((to server

در این مدل شبکه کامپیوتری، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای مشترک نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی و سیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند با دسترسی به پایگاه سرویس دهنده  فایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.

مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده:( Client_Server)

در این حالت یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای درخواست  ، نتایج حاصل را به ایستگاه متقاضی میفرستد. حجم اطلاعات مبادله شده دراین شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد.

معایب استفاده از شبکه

هزینه‌های راه‌اندازی شبکه

بسیاری از افراد در ابتدای شروع به کارشبکه های کامپیوتری  معتقد بودند هزینه راه‌اندازی شبکه کاری بیهوده است.اما امروزه دیگر همه از اهمیت استفاده از شبکه را می‌دانند.دیگر متوجه شدند که هزینه‌ی اولیه‌ی راه‌اندازی شبکه، از بسیاری از هزینه‌های دیگر کم کرده و راندمان کار را بسیار بالا می‌برد.

امکان خروج اطلاعات

امکان خروج اطلاعات از داخل سازمان وجود دارد . به همین علت باید بعد از راه‌اندازی شبکه، به امنیت آن و توصیه‌های راه‌انداز تیم پشتیبانی شبکه بسیار دقت کرد تا از درز اطلاعات پیشگیری شود.

از بین رفتن اطلاعات

در مدل شبکه ای  Client_Server تمامی اطلاعات در سرور ( سرویس‌دهنده) قرار می‌گیرد. در صورت از بین رفتن Server بنا به هر دلیل تمامی اطلاعات ما از بین می‌رود. البته این مسئله با Back up گیری از اطلاعات حل‌شده می‌شود..

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments