اجزای شبکه های کامپیوتری

اینترنت، ازشبکه‌هایی تشکیل شده است که هریک از طریق مسیرهای مختلف یه یک دیگرمتصل هستند، این مسیرها امکان جابجایی اطلاعات را ایجاد می‌کنند .به گروهی از کامپیوترها و دستگاه ها که در اتباط با یکدیگر کار می کنند شبکه گفته می شود. شبکه ها از اجزای مختلف تشکیل شده اند .برای اینکه این شبکه‌ها بتوانند با هم در ارتباط باشند به به ابزار خاصی نیاز است مثل هاب، تکرارکننده، کارت شبکه و …. در ادامه با ما همراه باشید تا اجزای شبکه های کامپیوتری را بررسی کنیم.

اجزای شبکه های کامپیوتری به طور کلی به دو دسته یActive  و passive تقسیم می‌شود:

اجزای  Active

کارت شبکه

کارت شبکه یکی از اجزای اصلی شبکه است.کارت شبکه سخت افزاری است که هر سیستم در دو طرف برای اتصال به شبکه باید داشته باشد، کارت شبکه اتصال میان کامپیوترها و محیط انتقال در شبکه را ممکن میسازد در حال حاضر تمام کامپیوترهای امروزی دارای کارت شبکه هستند.

وظایف اصلی کارت شبکه 

وظیفه‌ کارت شبکه تبدیل اطلاعات  است به نحوی که داده ها بر روی گذرگاه کامپیوتر به صورت موازی منتقل میشوند و حرکت این داده‌ها بر روی محیط شبکه سریالی است. کارت شبکه کار تبدیل داده‌های موازی به سریالی و بر عکس را بر عهده دارد.

سیستم عامل محلی

سیستم عامل محلی امکان اینکه رایانه‌های شخصی بتوانند برای دسترسی به فایل‌ها، چاپ به یک چاپگر محلی از یک یا چند درایو دیسک و سی دی روی کامپیوتر استفاده کنند به آنها میدهد.

سیستم عامل شبکه

سیستم عامل شبکه یک برنامه است که بر روی رایانه‌ها و سرورها اجرا می‌شود از طریق آن کامپیوترها به شبکه متصل شوند

سرورها

سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و همیشه در دسترس است، اگر این دسترسی تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، سرور تحت شبکه نام دارد بدین معنا که تمامی کامپیوتر های موجود در این شبکه از این کامپیوتر فرمان می گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می کنند و سرور نقش آنها را در شبکه مشخص میکند، اگر شبکه با ابعاد بزرگتر را متشکل از تمام کامپیوتر هایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوتر های همیشه روشن و همیشه در دسترس از طریق اینترنت روبرو هستیم که به آنها سرور های اینترنتی گفته می شود و وظیفه دارند تا اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز، بر روی پهنای اینترنت جستجو میشوند را در اختیار قرار دهند. بنابراین به دو دسته بندی کلی دست می یابیم:
سرور ( server ) : سرویس دهنده
کلاینت ( Client ) : سرویس گیرنده

محیط انتقال

رسانه های انتقال امکانات مورد استفاده برای اتصال کامپیوتر در یک شبکه، مانند سیم زوج به هم تابیده، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری است.

هاب

هاب ، يکی از تجهيزات متداول در شبکه های کامپيوتری و ارزانترين روش اتصال دو و يا چندين کامپيوتر به يکديگر است. هاب در اولين لايه مدل مرجع OSI فعاليت میکند. هر کامپیوتری که به هاب وصل است در ارتباط با دیگر کامپیوترهای متصل به آن قرار دارد و اگر یکی از کامپیوترها داده ای ارسال کند، تمام کامپیوترهای متصل آن داده را دریافت می کنند زمانی که یک کامپیوتر اطلاعات را از یک شبکه یا یک کامپیوتر خاص درخواست می‌کند، درخواست را به هاب از طریق یک کابل ارسال می‌کند. هاب درخواست را دریافت می‌کند و آن را به کل شبکه ارسال می‌کند، سپس هر کامپیوتر در شبکه باید مشخص کند که آیا اطلاعات برای آن‌ها ارسال شود یا خیر.

سوئیچ

مقصود از سوئیچ شبکه، سخت افزاری بسیار کوچک است که قادر به متمرکز سازی ارتباطات صورت گرفته مابین چندین دستگاه و وسیله ­ی ارتباطی در یک شبکه­ LAN می باشد.سوئیچ یک دستگاه مخابراتی است که به عنوان یکی از اجزای شبکه های کامپیوتری طبقه بندی شده است. سوئیچ نسخه پیشرفته هاب است سوئیچ پیام دریافت شده را به کل شبکه ارسال نمیکند ، بلکه قبل از فرستادن آنها چک می‌کند که به کدام سیستم یا پورت باید پیام ارسال شود. به عبارت دیگر، سوئیچ منبع و مقصد را به طور مستقیم متصل می‌کند که سرعت شبکه را افزایش می‌دهد.

روتر

روتر یکی از تجهیزات فیزیکی است که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به هم متصل می‌کند. وسیله‌ای است که مشخص می‌کند بسته‌های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسند. یک روتر یک گذرگاه درلایه ۳ است یعنی روترهای کابلی یا بی سیم شبکه‌ها را مانند یک گذرگاه به یکدیگر متصل میکند.

در اینجا از شما دعوت می کنیم سری هم به مقاله owasp چیست بزنید.

اجزای  Passive

انواع کابل مسی

کابل‌های مسی که از چند رشته به هم تابیده شده تشکیل شده اند، را با نام UTP می‌شناسند و انواع متداول آن عبارتند از : Cat5 ،Cat6 ،Cat7 تفاوت عمده این استانداردها در سرعت انتقال و فرکانس کاری می‌باشد

rack:

 محفظه‌ای فلزی می‌باشد که محل قرارگیری سوییچ ها، روترها، سرورها، UPS ها، یا هر یک از ادوات شبکه را می‌تواند داخل خود داشته باشد. رک‌ها از چهار طرف باز می‌شوند و به چرخ، درب قفل شونده شیشه ای و هواکش نیز مجهز هستند. رک ها در 2 نوع ایستاده و دیواری هستند.

فیبر نوری.

رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یاپلاستیک است که می‌تواند پرتوهای نور را از خود عبور دهد. رشته‌هایی از شیشه یا پلاستیک که به جای الکترون‌ها، پرتوهای نور را عبور می‌دهند. فناوری فیبر نوری تحولی را در سرعت ارسال داده‌ها و گسترش شبکه‌ها در فواصل طولانی پدید آورد فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر و صوت را به راحتی انتقال داد.

کانکتور فیبر نوری:

قطعه ای برای ایجاد اتصال فیبر نوری با دیگر اجزاست. این کانکتورها فرایند قطع و وصل کابل های فیبر نوری را در نقاطی که نیاز به قطع و وصل مجدد را دارند ایجاد می کند. چند نوع از این کانکتورها عبارتند از: ST, SC, MU, DIN,FC

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments