lan و wan

وجه تمایز بین LAN و WAN

روترهای LAN  و WAN با هم تفاوت دارند.هر دو درگاه اترنت و جز استاندارد های شبکه کابلی هستند و از یک استاندارد استفاده میکنند ولی درگاه WAN معمولا با رنگ زرد و درگاه LAN بار نگ سفید نمایش داده میشود آیا دلیل ان را میدانید؟

هر دو درگاه RJ45 هستند و میدانیم که درگاه LAN برای اتصال دستگاه های دیگر به روتر بی سیم از طریق کابل شبکه و درگاه WAN برای اتصال مودم به روتر بی سیم است. اما تفاوت و تمایز آن‎ها در چیست ؟

LAN  مخفف  LOCAL AREA NETWORK و به معنی شبکه های محلی است  و WAN مخفف WIDW AREA NETWORK به معنی شبکه های گسترده است. بسیاری از افراد WAN را مساوی با اینترنت میگیرند ولی باید دقت کرد که با WLAN اشتباه گرفته نشود. WLAN مخفف WIRELESS LOCAL AREA NETWORK و به منظور شبکه های محلی بی سیم است.

LAN

به تمام کامپیوترهایی که در یک مکان مشخص و یکسان کنار یکدیگر بهم متصل شده باشند، شبکه محلی یا LAN میگویند.اگر کامپیوترهای درون یک اداره یا ساختمان یا کابل اترنت  به یکدیگر متصل شده باشند یک شبکه LAN ایجاد میکنند.نکته مهم این است که همگی این کامپیوترها از طریق یک کابل به هم وصل شده اند..سرعت انتقال اطلاعات دراین شبکه بسیار بالاست چون فاصله کامپیوترهاازهم کم است و همه در یک محل قراردارند.

WAN

 

این شبکه بسیار وسیع است و منطقه بزرگی مثل یک شهریا کشور پوشش میدهد. WAN را میتوان با اینترنت یکسان در نظرگرفت. در WAN از طریق کابل های خارجی مانند فیبر نوری یا کابل تلفن کامپیوترها باهم ارتباط دارند.و کنترل کابل ها برعهده شرکت ثانی است . شبکه  WAN میتواند چندمالک یامراکز مدیریت داشته باشد و سرعت تبادل اطلاعات از شبکهLAN پایین تر است.تعداد فناوری هایی که میتوان روی شبکه WAN برای انتقال و مسیریابی پیکربندی کرد ازشبکه LAN  بیشتراست.

WIRELESS ROUTER

در روترهای بی سیم اینترنت را با واژه WAN مطرح میکنیم .همیشه چنددرگاه LAN دریک روتر وجوددارد.تاامکان ارتباط به کامپیوتراز طریق کابل شبکه ایجادشود.در روترهای بی سیم یک درگاه WAN وجود دارد که ممکن است با کلمه INTERNET هم مشخص شده باشد.اینترنت از طریق درگاه WANوارد روترشده و با درگاه LAN توزیع میشود.مهم ترین تفاوت این دو درگاه همینجاست.ممکن است روتر بدون درگاه WAN ندیده باشید اما در بازار روترهایی فقط با درگاه LAN وجود دارند که برای اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه درون سازمانی استفاده میشود و به اینترنت وصل نمیشوند.

WLAN

WAN را باWLAN اشتباه نگیرید این دو یکسان نیستند.LAN  مبتنی برارتباطات بی سیم یا وای فای است .در WLAN کامپیوترهای دریک محل و نزدیک بهم ازطریق وای فای بهم وصل میشوند.اینترنت نیز ازطریق وای فای به اشتراک گذاشته میشود.همه روترهای بی سیم ازپیکربندی یکWLAN پشتیبانی میکنندو اجازه میدهد دستگاه ها باکابل اترنت بهم وصل شوند

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments