تقابل دو نسل جدید از تکنولوژی های بی سیم

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چندین سال است دسترسی اینترنت به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر  پذیرفته است، بسیاری از ما آن را به عنوان بخش مهمی از زندگی برای مدت بسیار طولانی مشاهده کرده ایم . گوشی های هوشمند تبدیل شده اند به محبوب ترین راه برای دریافت آنلاین اخبار و اطلاعات و ما متکی به دو فن آوری برای اتصال هستیم.شبکه های تلفن همراه و Wi-Fi. هر دو تکنولوژی به طور مداوم در حال پیشرفت هستند.هنگامی  که یک نسل جدید از تکنولوژی شبکه تلفن همراه می آید، ذهن را اغلب به عنوان آینده روشن از اتصال به اینترنت آماده نگه می دارد، چیزی که ما در اینجا داریم 5G در مقابل Wi-Fi است و آنچه ما میخواهیم درواقع هر دو آنهاست.

تفاوت این دو چیست؟

5G اصطلاح “چتر” را در نسل پنجم فن آوری شبکه تلفن همراه به خود اختصاص داده است. شبکه های تلفن همراه یا تلفن بر روی باندهای طیف مجوزی که به بالاترین پیشنهاد حراج می کنند، تکیه می کنند. حامل ها، مانند Verizon یا AT & T، باید از این باندها استفاده کنند. برای گسترش پوشش، آنها باید یک شبکه از ایستگاه های متصل را ایجاد کنند که بتواند یک سیگنال قوی را ارسال کند که می تواند در یک زمان به چندین نفر (هزاران نفر در مناطق شهری) خدمت کند. برای بازپرداخت سرمایه گذاری خود، آنها از ما دربرابرخدمات هزینه میگیرند.

Wi-Fi  طیف بدون مجوز است که برای همه قابل استفاده است، اما سیگنال آن نسبتا ضعیف است. ما به یک ارائه کننده خدمات اینترنت (ISP) نیاز داریم تا دسترسی اینترنت را به ما بدهد و سپس روتر برای خانه ما از طریق Wi-Fi به اشتراک بگذارد. Wi-Fi  هیچ ارتباطی با شبکه های 5G تلفن همراه ندارد.در زندگی روزمره، بیشتر ما از Wi-Fi در خانه یا دفتر و شرکت و…استفاده می کنیم، زمانی که از محدوده روتر خارج می شویم. گوشی های هوشمند ما به طور خودکار سوئیچ می شوندزیرا مهم است که به سادگی ارتباط خوبی همیشه داشته باشیم. این سناریو برای اکثریت قریب به اتفاق افراد بعد از 5G ادامه خواهد یافت. تفاوت این است که هر دو شبکه تلفن همراه و Wi-Fi در حال پیشرفت سریعتر هستند.

آینده ی 5G

چشم انداز سرعت دانلود بین 1 گیگابیت در ثانیه و زمان تاخیر فقط 1 میلی ثانیه، مردم را در مورد 5G هیجان زده کرده است، اما واقعیت این است که ما معمولا به هیچ وجه در نزدیکی سرعت حداکثری نظری قرار نخواهیم گرفت. سرعت واقعی اتصال 5G شما بستگی به عوامل بسیاری دارد از جمله جایی که هستید، شبکه ای که به آن متصل می شوید، چه تعداد دیگر افراد همزمان ارتباط برقرار می کنند و چه دستگاهی را استفاده می کنید. هدف این است که حداقل سرعت دانلود 50Mbps و زمان تاخیر 10ms را بدست آوریم.

آینده ی Wi-Fi 6

کنوانسیون  نامگذاری استانداردها بسیار گیج کننده است.  از 802.11b به 802.11a، 802.11g، 802.11n، و سپس 802.11ac رفت، اما خوشبختانه اتحادیه Wi-Fi ، خواهان چیزی است که ابهام آن کمتر است و بنابراین استاندارد بعدی، به802.11ax نامیده می شود.

در این کنوانسیون نامگذاری ساده تر است و به روز رسانی می شود، بنابراین 802.11ac به Wi-Fi 5 و غیره تبدیل خواهد شد. استاندارد جدید Wi-Fi 6 باید حداقل چهار برابر بیشتر از سرعت و بهبود عملکرد نسبت به Wi-Fi 5 را ارائه دهد، اما این کار همچنین باعث بهبود کارایی و ظرفیت طراحی شده برای مقابله با تعداد روزافزون دستگاه هایی که به طور متوسط در خانه هستند. درست مانند 5G، تکنولوژِی  Wi-Fi 6 مکمل است، نه جایگزین استانداردهای Wi-Fi موجود.

به چه چیزی نیاز دارید تا از Wi-Fi 6  و 5G لذت ببرید

دو قطعه مهم از پازل وجود دارد که باید بدانیم قبل از اینکه بتوانیم از سرعت سریع تر و عملکرد برتر که 5G و Wi-Fi 6 ارائه می دهند لذت ببریم:

  1. حامل های ما و ISP ها باید شبکه هایی را با سخت افزارهایی که قادر به پشتیبانی از این فن آوری های جدید هستند، ارائه دهند و ما نیاز به خرید سخت افزاری داریم که ما را قادر به استفاده آن بکند.
  2.  گوشی های فعلی، لپ تاپ ها و دستگاه های دیگر فاقد آنتن ها و تراشه های لازم هستند، اما انتظار می رود اولین موج از دستگاه هایی را برای پشتیبانی از 5G و Wi-Fi 6 در سال جاری به نمایش بگذارند.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments