سرعت سایت چگونه بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارد؟

سئو سایت پارمونت

گوگل در اواخر سال ۲۰۱۲ سرعت سایت ها را عامل جدیدی در رتبه بندی نتایج گوگل معرفی کرد. با این حال  بعنوان یک فاکتور اصلی محسوب نمی‌شد و اهمیت کمتری نسبت به فاکتورهای مهمی مانند تگ های HTML و لینک ورودی داشت. اما با تغییرات سئو، گوگل تصمیم گرفت توجه بیشتری به کاربران سایت و رضایت آنها داشته باشد؛ به گونه ای بعد از تولید محتوای مفید، بالا بودن سرعت سایت مهمترین فاکتور از دید کاربران خواهد بود. با پارمونت همراه باشید

سئو سرعت سایت پارمونت

چرا سرعت سایت در سئو مهم است؟

با توجه به روند سئو و اصول آن در چند سال اخیر کسب بک لینک مناسب و مرتبط،  به کاری پرهزینه و پرریسک تبدیل شده است. همچنین بنا بر گفته های  Matt Cutts مدیر ارشد مبارزه با اسپم گوگل، میتوان گفت که عبارت SEO در عمل بیانگر Search Experience Optimization یا بهبود تجربه جستجو کاربران خواهد است. در این میان افزایش سرعت سایت در کنار تولید محتوای مفید و اختصاصی بهترین راه برای جلب رضایت کاربران است.

متخصصین سئو امروزه توجه خود را به کلمات کلیدی، لینک ورودی، نقشه سایت و بسیاری نکات دیگر معطوف کرده اند و هدفی جز ورود بازدیدکننده به سایت را دنبال نمیکنند. در نتیجه سرعت سایت برای آنها اهمیت بالایی دارد و وقت خود را صرف آن میکنند چرا که اگر سایت به خوبی بالا نیاید کاربران به سرعت سایت را ترک خواهند کرد و این کار ضربه بدی به تلاش آنها میزند. از طرف دیگر مشاوران برندینگ و مارکتینگ سایت شما را تنها از نظر کارایی بررسی میکنند که سرعت در طراحی سایت عامل مهمی در آن است. نظرات و راهنمایی این افراد در راستای افزایش فروش، دسترسی راحت به محتویات سایت و تعداد صفحات بازدید شده خواهد بود. ولی آیا در عمل درآمد شما به میزان بازدید بستگی دارد یا به میزان تبدیل کاربران مجازی به مشتری؟

منظور از سرعت سایت چیست؟

زمانی که از تاثیر سرعت سایت بر سئو  صحبت میکنیم منظورمان مقدار زمانی است که کاربر از لحظه ارسال درخواست نمایش سایت تا نمایش کامل آن صرف می کند. قاعدتا هر قدر این زمان کمتر باشد کاربر پسند تر خواهدبود و هرچه بیشتر باشد درصد خروج افزایش خواهد داشت چرا که حوصله کاربر سر خواهد رفت! البته عدد استاندارد آن نیز۴ثانیه است. در واقع نمایش سریع سایت در بسیاری از مواقع موجب می شود تا بازدیدکننده در سایت باقی بماند. هر چند ممکن است عوامل دیگری موجب شود بازدیدکننده سایت را ترک نماید اما مهم این است که این موضوع بدلیل لود تایم (زمان فراخوانی سایت) بالا نباشد.

سئو سرعت سایت پارمونت

تاثیر سئو بر سرعت ایندکس و رتبه سایت

دقت داشته باشید که سرعت پایین سایت موجب نارضایتی کاربران و خروج سریع آنها از سایت شما می شود. اگر توجه گوگل به عملکرد کاربران در سایت و نرخ خروج آنها یا همان Bounce Rate را بپذیریم ومنطقی بدانیم، به این نتیجه میرسیم که سرعت سایت تاثیر بالایی بر رتبه شما در نتایج گوگل خواهد داشت.

همچنین مناسب بودن سرعت سایت شما تاثیر زیادی بر ایندکس صفحات توسط روبات های خزنده گوگل خواهد داشت. گوگل زمان مشخصی را برای بررسی و ایندکس توسط روبات هایش به هر سایت اختصاص میدهد. سرعت مناسب سایت به معنی افزایش سرعت بررسی و ایندکس هر صفحه و در نتیجه بررسی صفحات بیشتر خواهد بود. عدم دسترسی گوگل به صفحات داخلی سایت  شما در مدت زمان بالا میتواند به رتبه و جایگاه  شما درنتایج گوگل آسیب جدی بزند.

نمایش تعداد صفحات بررسی شده توسط خزنده های گوگل در وبمستر

برای سایت های بزرگتر ایندکس صفحات و سرعت سایت اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که تعداد صفحات در آنها بسیار زیاد است و باید شرایط مناسب را برای بررسی آنها توسط روبات های گوگل را فراهم شود. اهمیت این مسئله زمانی مشخص می شود که در بخش وبمستر گوگل بخشی برای مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده از سایت و سرعت متوسط بررسی صفحات در روز قرار داده شده است.

سنجش میزان سرعت وب‌سایت

برای این کار ابزارهای رایگان مناسبی در اینترنت وجود دارد که علاوه بر سنجش سرعت سایت شما پیشنهادات مناسبی برای بهبود آن نیز دارند. محبوب ترین سایتها در زمینه سنجش سرعت سایت GTmetrix و Pingdom هستند.

 

pingdom ابزاری قوی و مطمئن برای سنجش سرعت وبسایت شما

حتی با فرض این که سرعت سایت تاثیر بر سئو و رتبه بندی گوگل نداشته باشد، جلب رضایت کاربران و افزایش تعداد صفحات بازدید شده انگیزه مناسبی برای رعایت نکات گرافیکی و کدنویسی و کاهش حجم صفحات خواهد بود.

منظور از سرعت هاست چیست؟

با توجه به اهمیت موضوع و تاثیر مهم  هاست بر سرعت سایت در زیر به موارد مهم توجه کنید

  1. منابع هاست : میزان منابع سخت افزاری و نرم افزاری اختصاص یافته به هاست
  2. پیکربندی سرور : وب سرور مورد استفاده و نحوه پیکربندی سرور برای بهبود سرعت لود سایت
  3. موقعیت سرور : در حالت تئوری اگر فاصله سرور تا بازدیدکننده نزدیک باشد سرعت دسترسی بالاتر است.
  4. مشخصات سخت افزاری سرور : قدرت سخت افزاری سرور میزبان برای پردازش سرعت درخواست ها
  5. زیرساخت شبکه : پهنای باند اختصاص یافته به سرور برای تامین درخواست ها

قدم اول برای افزایش سرعت سایت مبتنی بر سرعت هاست، خرید هاست از شرکت هاستینگ معتبر با سرویس های میزبانی باکیفیت است. در مراحل بعدی نیز می بایست موارد زیر را در نظر داشته و آن ها را بخوبی رعایت نمایید:

  • انتخاب سیستم مدیریت محتوای بهینه
  • انتخاب قالب بهینه که سنگین نبوده و بخوبی لود شود.
  • عدم استفاده از افزونه ها و پلاگین های متعدد یا اضافی
  • استفاده از سیستم های کش به منظور افزایش سرعت

 

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما