چگونه می توان امنیت شبکه را در سازمان ها و کسب و کارها بهبود داد؟

امنیت شبکه در سازمانها - پارمونت

امنیت شبکه امروزه به موضوعی مهم و حیاتی در مبحث شبکه تبدیل شده است چرا که تمام اطلاعات شخصی و تجاری سازمان ها در شبکه‌های کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود. همه ما به خوبی میدانیم که هیچ روش قطعی و دقیقی برای محافظت از شبکه‌ سازمان ها و شرکت در برابر نفوذ افراد وجود ندارد. با این حال که روش‌های نفوذ و صدمه زدن به شبکه در حال پیشرفته شدن است، فناوریهای جلوگیری از نفوذ و حفظ امنیت شبکه نیز با گذشت زمان بهبود یافته و در حال پیشرفت است. با پارمونت همراه باشید.

نحوه افزایش امنیت شبکه در سازمان ها- پارمونت

 انتخاب کلمه عبور مناسب

کلمه عبور از مراحل بسیار مهم در حفظ امنیت شبکه است چرا که  اگر به درستی انتخاب و استفاده شود، یک گام بسیار مهم و مؤثر در بهبود و افزایش امنیت شبکه است. متأسفانه برخی از افراد یا سازمان ها به مدیریت رمز عبور توجه نمی‌کنند و اصرار دارند که رمز عبورهای ضعیف (قابل حدس زدن مانند «۱۱۱۱» در سیستم ها و شبکه  استفاده کنند.

در ادامه به جند روش معمول  در انتخاب رمز عبور خواهیم پرداخت که می‌توان با توجه به آن ها امنیت شبکه سازمان ها را به میزان قابل توجهی ارتقا داد:

  •  کد عبور قوی با اعداد و حروف بزرگ و کوچک و غیر تکراری بر روی تمام دستگاه‌هایی که به شبکه متصل می شوند تنظیم کنید.
  • کدعبور پیش‌فرض روترهای شبکه را تغییر دهید و رمزی غیرتکراری تنظیم کنید.
  • رمز عبور را فقط در موارد ضروری با دیگران به اشتراک بگذارید.  هم چنین در صورت امکان دسترسی شبکه مهمان را برای افراد متفرقه تنظیم کنید.
  • اگر رمز عبور میان دیگران منتشر شد سریعا آن‌ را به رمزی کاملا متفاوت و غیر مشابه تغییر دهید.
  • نکته: اگر شما  از کلمه عبور قوی به دلیل اینکه به خاطر سپردن آن‌ها سخت تر است، استفاده نکنید، و  آن را در یک محل مناسب ذخیره کنید.

تاثیر رمز عبور مناسب در امنیت شبکه

نرم‌افزار های جاسوسی

نرم‌افزارهایی وجود دارند که با هدف جاسوسی به شبکه و مرورگر شما نفوذ میکنند. . برخی بر استفاده از رایانه شخصی و عادات مرورگر نظارت کرده و سبب نشت اطلاعات سازمانی می شوند.

انواع دیگر نرم‌افزارهای جاسوسی هستندکه  برای سرقت اطلاعات شخصی استفاده می شوند.

تمام نرم‌افزارهای جاسوسی بر روی کامپیوترها سیستم ها و شبکه های کامپیوتری تلاش می‌کنند بدون دانش از افرادی که از آن استفاده می‌کنندو بدون نیاز آن ها، کار کنند و اطلاعات را برای مجرمان امنیتی مخابره کنند در نتیجه یک خطر جدی و بالقوه برای امنیت شبکه در سازمان ها و کسب وکارها محسوب می شوند.

از آنجایی که ابزارهای جاسوسی به سختی شناسایی و حذف می‌شوند، کارشناسان امنیت شبکه پیشنهاد میکنند می کنند که برای افزایش و بهبود امنیت شبکه، نرم افزارهای ضد جاسوسی، ضد بدافزار و ضد تروجان  معتبر در شبکه کامپیوتری سازمان نصب و راه اندازی کنید.

نرم افزارهای جاسوسی

حفظ امنیت شبکه به صورت فیزیکی

از اساسی‌ترین و مهم ترین فاکتورهای امنیت شبکه که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود محافظت سخت‌افزارها در برابر سرقت و نفوذهای فیزیکی است.

هر ساله سازمان‌ها و شرکت ها مبالغ کلانی را صرف امنیت فیزیکی سرورهای شبکه، سوئیچ‌های شبکه و دیگر اجزای شبکه اصلی میکنند تا امنیت شبکه خود را حفظ کنند.

اما به طورکلی اگر شما نمی‌توانید سخت‌افزار فیزیکی خود را از سوء استفاده‌ وآسیب دور نگه دارید، می‌توانید اطلاعاتی را روی دستگاه غیر فعال کنید که نشان داده نشود حتی زمانی که یک دستگاه در نزدیکی آن وجود دارد.

اگر سرقت اطلاعات از طریق یک وسیله فیزیکی (سرقت کامپیوتر یا روتر) جای ترس و نگرانی داشته باشد، اولین راه حل این است که جابجایی داده‌ها را به صورت محلی متوقف کنیم.در نتیجه  سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین یا فضای ابری می‌توانند اطلاعات مهم و حساس را از دسترس خارج نموده و در یک مکان پشتیبان‌گیری ایمن نگه داری کنند،در این صورت حتی اگر سخت افزار به سرقت برود و یا دچار خطراتی مانند آتش سوزی یا حوادث غیرقابل پیش بینی شود، امنیت اطلاعات و فشای شبکه به خطر نخواهد افتاد چرا که در مکانی ایمن هستند.

از طرفی استفاده گسترده از دستگاه‌های تلفن همراه وگجت های جدید ، اهمیت امنیت فیزیکی شبکه را بسیار افزایش می‌دهد. گجت‌های کوچک که به راحتی قابل حمل هستند، می توانند به راحتی به سرقت رفته و از طریق آن ها نفوذ به شبکه ها و سیستم ها شکل بگیرد.. اخبار و  مطبوعات همواره موارد بسیاری از دزدی گوشی‌های هوشمند ساکنین محلی را اطلاع رسانی میکنند که در مکان‌های عمومی و گاهی اوقات در مواقعی که در حال استفاده از آن‌ها بوده‌اند به سرقت رفته اند

پس در هنگام استفاده از تلفن همراه به محیط اطراف خود به شدت دقت کنید و بعد از اتمام کار آن‌ها را از دسترس دور کنید.

 

امنیت شبکه سازمانی

حریم خصوصی آنلاین

سازمان های دولتی، سازمان های اطلاعاتی و … به  عادت های اینترنتی و حرکات آنلاین کاربران از طریق نرم افزارهای جاسوسی پیشرفته نظارت می کنند.

برای مثال استفاده هات اسپات Wi-Fi در قطارهای مسافرتی و خودروها، موقعیت مکانی شخصی را نشان می‌دهد. حتی در دنیای مجازی، هویت فرد را می توان از طریق آدرس‌های IP شبکه‌ها و فعالیت شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، به طور آنلاین ردیابی کرد.

برای محافظت از حریم شخصی افراد آنلاین تکنیک‌هایی شامل سرورهای پروکسی وب ناشناس و سرویس های VPN وجود دارد. اگر چه حفظ کامل حریم خصوصی آنلاین از طریق فناوری های امروز قابل دسترسی نیست، ولی این روش‌ها با درصد بالایی از حریم خصوصی افراد محافظت کرده و تا حدودی امنیت شبکه را بهبود می‌بخشند.

 

 

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما