شبکه های وایرلس و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

شبکه وایرلس پارمونت

شبکه کامپیوتری که جزء جداناپذیر سازمان ها وشرکت ها است امروزه دیگر محدود به بستر کابلی نیست. با گسترش روز افزون گجت های الکترونیکی همراه مانند لپ تاپ، تبلت و تلفن های هوشمند، نیاز به اتصال به شبکه روی بستر وایرلس نیز افزایش پیدا کرده است. از این رو شبکه های سازمانی امروزی ترکیبی از سیستم کابلی و بی سیم هستند. برای اطلاعات بیشتر با پارمونت همراه باشید.

شبکه وایرلس چیست ؟

در شبکه وایرلس، از امواج رادیویی برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کنیم و معمولاً یک اکسس پوینت بی سیم (Wireless  Access Point) به عنوان نقطه اتصال در نظر میگیریم که دستگاه ها و سیستم های کامپیوتری با استفاده از کارت شبکه وایرلس به آن متصل می شوند. در شبکه وایرلس از فرکانس های رادیویی برای انتقال دیتا در بستر هوا استفاده می شود.لذا برای اتصال به شبکه وایرلس فقط نیاز به یک کارت شبکه وایرلس داریم. شبکه های وایرلس عموما دارای یک اکسس پوینت (AP) هستند که دارای یک یا چند آنتن برای ارسال و دریافت سیگنال های رادیویی است. این آنتن ها به چند دسته تقسیم می شوند.

شبکه بی سیم پارمونت

انواع آنتن در شبکه های وایرلس

Omni-directional

این آنتن سیگنال های رادیویی را در تمام جهت ها ارسال می کند بدین ترتیب منطقه وسیعی را در تمام اطراف خود تحت پوشش قرار می دهد.

Semi-directional

ارسال سیگنال های رادیویی در این مدل آنتن ها در یک جهت است، امّا منطقه بزرگی در همان یک جهت تحت پوشش قرار داده می شود. به عنوان مثال تیرهای چراغ برق خیابان را تصور کنید که از بالا به پایین تابیده و بخش مشخصی را روشن می کنند. نحوه ارسال سیگنال های رادیویی نیز کاملا مشابه عملکرد تیرچراغ برق است.

 Highly directional

نام دیگر این آنتن هاUnidirectional  نیز می باشد.این آنتن‌ها سیگنال های رادیویی را در یک جهت و یک منطقه کوچک ارسال می کنند.. این نوع آنتن ها عموماً برای ایجاد لینک های point-to-point کاربرد دارند.

چند روش شناخته شده برای تعیین ناحیه پوشش دهی آنتن های وایرلس وجود دارد که برای کنترل اتصال ها و امنیت شبکه وایرلس می توانیم از آنها استفاده می شود. این روش ها عموماً با تغییر پارامترها و مشخصات آنتن به کار گرفته می شوند. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

شبکه بی سیم پارمونت

۱ – مکان نصب آنتن / اکسس پوینت

برای داشتن کارایی و ناحیه پوشش دهی بهتر، لازم است که از وضعیت مابین آنتن گیرنده و فرستنده ها اطلاعات کامل داشته باشیم و از عدم وجود مانع میان آنتن ها اطمینان حاصل کنید. کاملاً واضح و بدیهی است که سیگنال های رادیویی در صورت عبور از موانع مانند کوه یا ساختمان های بتنی ضعیف می شوند. پس لازم است که همواره چک کنید که آنتن یا اکسس پوینت در فاصله مناسبی از کاربران شبکه وایرلس قرار دارد. در صورتی که یک کاربر فاصله زیادی از آنتن داشته باشد ممکن است نتواند به شبکه متصل شودیا به سختی به شبکه متصل شود.. از دیدگاه امنیتی نیز قطعا سعی تمام مدیران شبکه این است که سیگنال های شبکه وایرلس فقط کاربران همان سازمان را تحت پوشش خود قرار دهد. لذا بهترین مکان برای نصب آنتن یا اکسس پوینت، مرکز سازمان یا شرکت است. دقت کنید که اگر اکسس پوینت و یا آنتن را در نزدیکی دیوارهای بیرونی نصب کنیم سیگنال های رادیویی بیرون ساختمان را نیز تحت پوشش قرار داده و ممکن است افراد خارج از سازمان  بتوانند به شبکه وایرلس وصل شوند.

۲ – سطح قدرت (Power Level)

کارشناسان امنیت شبکه معتقدند می توان با تغییر سطح قدرت اکسس پوینت میزان قدرت سیگنال را کنترل کرد. اگر برخی کاربران به دلیل فاصله و مسافت زیاد امکان اتصال به شبکه وایرلس را نداشته باشند، می توان با بالا بردن قدرت، سیگنال را تقویت کرد تا بتواند مسافت بیشتری را بپیماید. اما از لحاظ امنیتی کارشناسان ادعا دارند پایین ترین سطح قدرت، به میزانی که فضای مورد نظر را پوشش دهد انتخاب نماییم.

به صورت خلاصه آنچه گفته ایم این است: بستر وایرلس در شبکه های سازمانی متشکل از اکسس پوینت هایی است که دارای یک یا چند آنتن می باشند و کاربران با استفاده از کارت شبکه های وایرلس به آنها متصل می شوند. اکسس پوینت ها اغلب به شبکه کابلی وصل هستند بنابراین کاربران شبکه وایرلس می توانند از منابع شبکه کابلی استفاده نمایند.

کابران خانگی نیز می توانند از مسیریاب های بی سیم (Wireless Routers) استفاده کنند که هم به عنوان روتر و هم به عنوان اکسس پوینت عمل می کنند و سرویس هایی نظیر NAT و DHCP نیز بر روی آنها فعال است.

شبکه وایرلس پارمونت

بررسی انواع شبکه های وایرلس :

به طور کلی دو نوع شبکه وایرلس داریم : ad hoc mode و infrastructure mode

هر کدام از این دو نوع به عنوان شبکه وایرلس شناخته می شوند و هر کدام مزایای خود را دارند.

در نوع ad hoc دستگاه های وایرلس مانند لپ تاپ در یک محیط peer-to-peer و بدون نیاز به یک دستگاه واسط مرکزی به سایر دستگاه های وایرلس متصل می شوند. مزیت این نوع شبکه این است که نیازی به خرید اکسس پوینت نیست.

در شبکه وایرلس infrastructure mode، کاربران به یک دستگاه مرکزی به نام Access Point متصل هستند. کاربران دیتا و اطلاعات را برای اکسس پوینت مرکزی می فرستند. در مقابل اکسس پوینت مرکزی نیز دیتا را برای مقصد مورد نظر آنها ارسال می کند. از آنجایی که اکسس پوینت با کابل به شبکه کابلی متصل است، کاربران می توانند به منابع شبکه کابلی دسترسی داشته باشند. شبکه کابلی به علت مزیت هایی نظیر کنترل ترافیک شبکه و … نسبت به شبکه وایرلس از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

نوعی دیگری از توپولوژی شبکه های وایرلس که می بایست با آن آشنا شویم، توپولوژی Mesh است. در توپولوژی Mesh چند مسیر یاب بی سیم (Wireless Router) به هم متصل هستند. ( هر روتر یک اتصال به روتر دیگر دارد) . این کار برای ایجاد fault tolerance انجام می شود.

افزایش پهنای باند فرکانسی یکی از شیوه های نوین در بالابردن نرخ ترافیک اطلاعات و دیتا در شبکه های وایرلس است.

 

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما