مشکلات رایج شبکه و راه حل های آنها

آیا تا به حال به یک وضعیت که در آن کامپیوتر شما اصلا کار نمی کند و شما نمی دانید چرا این اتفاق افتاده برخورده اید؟

هنگامی که این اتفاق برای کامپیوتر خانگی شما می افتد ممکن است آنقدر با اهمیت نباشد، اما اگر برای یک شبکه کامپیوتری اداری رخ دهد، به طور بالقوه فاجعه آور است. علاوه بر این، مشکلات شبکه در سازمان ها و شرکت ها باید قبل از اینکه بتوانید از نرم افزار “Remote Desktop” استفاده کنید از نرم افزاری مانند Utilities Remote استفاده کرده تا مشکل حل شود.

در حالی که تیم پشتیبانی IT شما باید قادر به رسیدگی به اکثر مشکلات شبکه باشد،اما می توانید با برطرف کردن این موارد توسط خودتان، زمان و هزینه زیادی را صرفه جویی کنید.در اینجا برخی از رایج ترین مشکلات شبکه و راه حل های احتمالی آنها ارائه شده است :

1- شبکه بی سیم سیگنال را نشان می دهد اما اتصال برقرار نمی شود

شبکه های بی سیم یک راه فوق العاده برای اتصال آزادانه ی کارکنان شما ، در حالی که دسترسی به تمام فایل های اداری خود را دارند، است . با این حال، برخی از لپ تاپ ها و رایانه ها گاهی اوقات یک سیگنال قوی از روتر بی سیم را نشان می دهند، اما هنوز ارتباط برقرار نمی کنند. اگر با این مشکل مواجه شدید، سعی کنید کامپیوتر را در کنار روتر بی سیم قرار دهید و ببینید که اتصال برقرار میشود ، اگر اتصال برقرار شد، این یک مشکل سخت افزاری است. یک کارت شبکه گاهی اوقات یک سیگنال قوی دریافت می کند اما به طور موثر انتقال نمی دهد. به روز رسانی درایور کارت شبکه ممکن است این مشکل را حل کند، اما ممکن است که گاهی شما نیاز به جایگزینی سخت افزار باشید

2- وقفه های شبکه و فایل های غیر قابل دسترس

اگر تعداد زیادی از وقفه های شبکه را در زمان های غیر قابل پیش بینی تجربه می کنید و یا کارکنان ، خود را قادر به دسترسی به فایل های مورد نظر نیستند ، ممکن است شما  به یک مشکل NetBIOS برخورده باشید. این مشکل بیشتر در سیستم های قدیمی تر اتفاق می افتد، به خصوص وقتی که آنها از WindowsNT استفاده می کنند، اما این مسئله در ویندوزهای دیگر هم وجود دارد. اگر اخیرا بروزرسانی جدیدی و یا یکی دیگر از بروز رسانی های بزرگ را دریافت کرده اید، شما بیشتر از این قبلا در معرض این خطر هستید. شما می توانید این مشکل را با غیر فعال کردن رزولوشن نام WINS / NetBT حل کنید، مگر اینکه توسط یک برنامه خاص مورد نیاز باشد. شما همچنین می توانید کامپیوتر یا دامنه را تغییر نام دهید تا مسائل نامگذاری ممکن حل شود.

3- ناسازگار بودن IP

به طور پیش فرض، ویندوز تضمین می کند که تنها هر دستگاه با یک آدرس IP در شبکه قرار وجود داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات دو دستگاه با گرفتن یک آدرس مشابه مجاز می شوند. در این مورد، شبکه ممکن است با مسدود کردن یکی از دستگاه ها ، مانع دسترسی به فایل های محافظت شده می شود و این کار می تواند منجر به افت و کندی شبکه شود و نه فقط برای دستگاه های متضاد، بلکه برای تمام دستگاه های متصل شده. شما می توانید با تنظیم مجدد تنظیم DHCP خود از این مشکل اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که آدرس های IP ایستا از دور خارج می شوند. این امر آدرس IP را به صورت مناسب پیکربندی می کند، که این درگیری را حل خواهد کرد ، بعد از آن تمام دستگاه های موجود در شبکه دسترسی مناسبی به منابع را خواهند داشت.

4- پاسخ کند به درخواست ها

این مورد یک مشکل شایع در ادارات و سازمان ها است، به ویژه در مدت کوتاهی پس از شروع کامپیوتر یا اتصال به شبکه،  که معمولا نشانه ای از استفاده از پهنای باند بالا است. شما باید یک مطالعه رفتاری از کارکنان خود را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که آنها بیش از حد ویدیوهایی را از طریق استریم  مشاهده نمی کنند و یا فایل های بزرگی را  دانلود نمی کنند. اجرای محدودیت هایی در شبکه ممکن است راه خوبی برای حفظ پهنای باند شما باشد. اگر کارکنان شما در حال حاضر از شبکه به درستی استفاده می کنند، ممکن است میزان پهنای باند مورد نیاز برای کار تجاری خود را نداشته باشید. در این مورد، شما باید به روز رسانی شبکه خود را به درستی متناسب با نیازهای اداریتان انجام دهید.

5- کیفیت ضعیف VoIP

قطع و وصلی صدا، تاخیر و مشکلات دیگر VoIP می تواند کارایی شبکه را مختل سازد و تلاش های مخابراتی را از بین ببرد. رایج ترین مسئله در VoIP های اداری، قطع و وصلی صدا است. این را می توان با نصب “jitter buffers” حل کرد که بسته های VoIP را cache می کند و اجازه می دهد تا آنها در طول ارتباطات به منظور اطمینان از یک جریان راحت دسترسی پیدا کنند.jitter buffers  را می توان به تناسب نیازهای شبکه خود سفارشی کرد و دارای نصبی آسان و قیمتی ارزان هست. یکی دیگر از گزینه هایی که می توانید برای جلوگیری از این مشکل استفاده کنید یک playback codec با قابلیت پنهان کردن  بسته های گم شده است. از دست دادن بسته اصلی دیگر علت قطع و وصلی صدا و تصویر است، و اطمینان از به روز  بودن درایور های شما تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

 

گروه مهندسی پارمونت با در اختیار داشتن دانش کافی و متخصصین مجرب در زمینه پشتیبانی شبکه و رفع ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه در راستای خدمت رسانی به شرکت ها و ارگانها خدمات زیر را در اختیار شرکت ها و ارگانها می گذارد.

  • بررسی ساختار کلی شبکه و رفع ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری موجود
  • نصب و پیکربندی سوییچ ها و فایروال های شبکه
  • نصب و راه اندازی انواع سرورها
  • نصب و راه اندازی ویندوز سرور
  • مجازی سازی سرور با تکنولوژی vmware و citrix
  • نصب و راه اندازی سرویس های شبکه نظیر دامین کنترلر، اکتیو دایرکتوری، DHCP ،DNS ،WDS و …
  • راه اندازی سرویس مدیریت مصرف اینترنت در شبکه
  • رفع مشکلاتی نظیر کندی و قطعی شبکه
  • رفع مشکلات پرینترها و سایر دستگاه های شبکه
  • رفع مشکلات روزمره کارکنان در زمینه کامپیوتر و شبکه
  • بررسی وضعیت امنیت اطلاعات در سطح سازمان و بازبینی و پیاده سازی دسترسی ها به منابع
  • نصب و راه اندازی سامانه های بک آپ گیری از اطلاعات شرکت ها با توجه به نوع دیتا
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments