مهم ترین دستورالعمل انتخاب کابل اترنت برای شبکه های کامپیوتری

انواع کابل ها در پسیو شبکه

همه ما به خوبی میدانیم که پسیو شبکه بر مبنای کابل می باشد. از طرفی اتصالات شبکه مبتنی بر کابل اترنت نسبت به اتصالات wifi  تاخیر کمتر و سرعت بالاتری دارند. کابل های اترنتی که امروزه استفاده میشود با پیشرفت تکنولوژی می توانند اطلاعات و دیتا را با سرعت بالا تری جا بجا کنند. البته قیمت هر متر کابل به متریال های به کاربرده شده درساخت آن بستگی دارند.اما اگر بخواهید پسیو کاری محل کار یا شرکت خود را به صورت حرفه ای انجام دهید باید آن را کاملا اصولی کابل کشی کنید یا به برون سپاری خدمات شبکه روی آورید!

اما قطعا در ابتدا لازم است به این سوال پاسخ دهید.!!!!کدام کابل اترنت را باید انتخاب کنم؟

برای بررسی پاسخ این سوال مهم با پارمونت همراه باشید.

 

بررسی و مقایسه کابل های کاربردی در شبکه

کابل های شبکه اترنت هرکدام مشخصات مختلفی دارند از این رو به دسته cat  مشهور هستند و بر اساس آن استانداردسازی میشوند. قطعا شما نیز با نام هایی مانند cat6، cat5,cat 4  در گذشته آشنا شده اید. در اصول شماره گذاری این کابل ها آمده است؛ کابل هایی که عدد بزرگتری دارند استانداردهای نوین تری دارند. اصطلاحا سازگاری عقب رو دارند.

حتی گاهی اوقات این دسته ها را می توان با کمک استاندارد آزمایشی مانند cat5e و cat6e به دسته های بزرگتری تقسیم کرد. با شناخت کابل ها؛ یافتن بهترین کابل برای شبکه آسان تر می شود.

چگونه مناسب ترین کابل را بر اساس نیاز خود انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سوال مهم می توان گفت کابل های شبکه اصلی مانند سوئیچ ها و سرور مرکزی بر ارتباطات کلی شبکه و بازدهی آن ناثیر مستقیم دارند. از cat6  و cat6a  در ایجاد یک شبکه بزرگ مثل سرورهای پرسرعت و دیتاسنترها استفاده میشود  هم چنین cat5e در شبکه های خانگی و کسب و کارهای کوچک می توان استفاده کرد. اما آنچه مهم است این است که انتخاب کابل مناسب برای شبکه به نوع کسب و کار و تقاضای شما نیز بستگی دارد. در ادامه انداع کابل ها را بررسی می کنیم.

·        بررسی کابل Cat5

کابل  Cat 5 را میتوان به نوعی قدیمی‌ترین  کابل‌ نوین در شبکه های اترنت دانست. طراحی این کابل به گونه‌ای است که می‌تواند از سرعت‌های نظری ۱۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. سرعت این کابل به ویژه زمانی که کابل کوتاه‌تر است می‌تواند به گیگابیت نیز برسد. اما این قطعی نیست یعنی تضمینی در این امر وجود ندارد. هم چنین این کابل را به ندرت می‌توان در بازار پیدا کرد، هرچند که این کابل همچنان در برخی از روترها، سوییچ‌ها و یا دستگاه‌های شبکه‌ای دیگر کاربرد دارد. قیمت کابل شبکه Cat5 به نسبت کابلCat5eکمتر می‌باشد.

·        بررسی کابل cat5e

کابل Cat5e  ورژن بهبودیافته‌ی Cat5 معروف است. این کابل با توجه به ظرفیت بیشتر حمل سیگنال از کابل Cat5 سریع‌تر است. Cat5e به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در فواصل کوتاه اترنت سریع و اترنت دارای سرعت گیگابیت را پشتیبانی کند. این کابل نیز در کنار کابل Cat5 دارای سازگاری عقب رو است. این کابل دوام بهتری نیز دارد، زیرا کیفیت پوشش حفاظتی PVC آن نسبت به Cat5 بهتر است. این کابل برای برطرف کردن اغلب نیازهای سیم‌کشی داده بسیار مناسب است.

·        کابل Cat6 چیست؟

کابل Cat6  برای انتقال مداوم داده در سرعت‌های گیگابیتی طراحی شده است. زمانی که بحث تداخل در میان باشد، این کابل مشخصات سخت‌گیرانه‌تری دارد. با توجه به این که بهبود تداخل در استفاده‌ی منظم تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، عجله‌ای برای ارتقاء کابل Cat6 وجود ندارد.

·        کابل Cat6a چیست؟

کابل CAT6a ‌که ورژن تقویت یافتهه CAT6 است برای سرعت ۱۰ گیگابیت طراحی شده و در کنار تمامی استانداردهای حاضر دارای قابلیت سازگاری با تجهیزات قدیمی‌تر را دارد. مزارع سرور Server Farm، شبکه‌های ذخیره‌سازی، مراکز داده و قابلیت اتصال بهتر به بخش‌های بهتر شبکه از جمله کاربردهای رایج G10 یا Cat6a هستند.

 

  • به چه نکاتی در انتخاب کابل ها باید توجه نمود؟

عواملی که باید در زمان انتخاب بهترین کابل اترنت متناسب با نیاز خود در نظر گرفت:

با توجه به جهش هایی که در تولید کابل‌های اترنت به وجود آمده است میتوان گفت که هر چه این استانداردها جدیدتر می‌شوند، سرعت بیشتر و کراستاک بسیار کمتری ایجاد میکنند. اما چگونه می‌توان این دسته‌ها را تفکیک کرد؟

چه زمانی باید از کابل‌های بدون غلاف، غلاف دار، به هم تابیده یا تک‌رشته‌ای استفاده کرد؟

قبل از خرید بهترین کابل اترنت در نظر داشتن عوامل زیر ضروری است.

کابل بدون غلاف (UTP) در مقایسه با غلاف دار (STP)

تمامی کابل‌های اترنت به هم تابیده‌شده‌اند. به همین دلیل با کمک غلاف می‌توان بیش از پیش از بروز تداخل در کابل جلوگیری کرد.

کابل های پسیو شبکه نوعاً در دو نوع اساسی وجود دارند: STP (جفت پیچیده شده‌ی غلاف دار) و UTP (جفت پیچیده شده‌ی بدون غلاف).

 

کابل UTP چیست؟

این کابل متشکل از ۴ جفت از جفت‌های پیچیده شده از سیم مس است. این جفت‌های پیچیده شده با بهترین مواد مناسب برای پهنای باند بالا و میرایی و تداخل پایین عایق‌بندی شده‌اند.

به کمک کابل‌ UTP می‌توان به راحتی کامپیوتر خود را به پریز دیوار متصل کرد. همچنین از این کابل‌ها میتوان برای ارتباط کامپیوترها به یک دیگر استفاده کرد

کابل STP چیست؟

کابل‌های جفتی (نه کابل‌های تکی) مانند کابل‌های STP توسط مواد فلزی غلاف دار شده‌اند و بعد از آن کل ۴ جفت در حفاظ فلزی دیگری پیچیده شده‌اند. هدف از انجام این کار جلوگیری از بروز تداخل از طریق ۳ تکنیک زیر است: غلاف بندی، لغو و پیچیدن سیم.

مشکلی که کابل‌های STP دارند این است که نصب آن‌ها سخت است. این کابل‌ها در مکان‌هایی که تداخل زیادی دارند و کابل‌ها در فضای باز و یا داخل دیوار کشیده شده‌اند مناسب هستند.

 

کابل PVC چیست؟

رایج‌ترین کابل شبکه PVC است. PVC معمولاً به عنوان روکش کابل‌های رابط و اغلب در کابل‌های حجیم کاربرد دارد. مشکل کابل‌های دارای روکش PVC این است که این کابل‌ها زمان سوختن از خود دود سمی آزاد می‌کنند. در این حالت اغلب استانداردهای آتش‌نشانی محلی استفاده از این نوع کابل‌ها در مسیرهای جریان هوا را ممنوع می‌کنند. اما استفاده از این کابل‌ها جهت نصب‌های دیواری مشکلی ندارد. برای در نظر گرفتن نکات ایمنی، استانداردهای آتش‌نشانی محل خود را چک کنید.

 

کابل به هم تابیده‌شده:

این کابل انعطاف بیشتری دارد و می‌توانید از آن در میز کار خود و یا هر جایی که نیاز به حرکت دادن بسیار کابل است، استفاده کنید. در کابل‌های رابط که انعطاف‌پذیری اهمیت دارد، بهتر است از این کابل‌ها بهره بگیرید

کابل تک‌رشته‌ای:

این کابل‌ها نه تنها انعطاف‌پذیر هستند، بلکه دوام بالایی نیز دارند. به همین دلیل به گزینه‌ای مناسب برای نصب دائمی و نصب بر روی دیوار و سقف تبدیل می‌شوند. با وجود هسته‌ی تک‌رشته‌ای این کابل خاتمه دادن به آن آسان‌تر و مطمئن‌تر است. از این گذشته این کابل مشخصات میرایی بهتری از خود نشان می‌دهد و به دنبال آن ارسال سیگنال برای آن آسان‌تر است. به همین دلیل هسته‌ی تک‌رشته‌ای بهترین گزینه برای کاربردهای بلندمدت است.

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما