مهم ترین نکاتی که در راه اندازی یک شبکه باید به آن دقت کنید

نکات مهم در راه اندازی شبکه

شبکه‌های کامپیوتری بخش مهم و تأثیرگذاری در کسب‌وکار شمارا شامل می‌شوند. وظیفه این بخش مهم ایجاد ارتباط بین شما و کارمندان شما می‌باشد. اهمیت شبکه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.بااین‌حال مراحل نصب و راه‌اندازی شبکه   و سپس پشتیبانی شبکه یک شرکت می‌تواند با دشواری‌های زیادی همراه باشد. همه شرکت‌ها کار خود را با یک شبکه ابتدایی آغاز کرده‌اند.

این روش برای مدت کوتاهی و تا زمانی که کسب‌وکار شما قدم‌های اولیه را برمی‌دارد پاسخگوست و پس‌ازآن رشد شبکه همگام با رشد کسب‌وکار مشکلاتی به وجود خواهد آورد. هر شبکه متناسب با کسب‌وکار منحصربه‌فرد است و می‌تواند تغییر کند. مراحل راه‌اندازی شبکه برای یک اداره با راه‌اندازی شبکه برای یک استارتاپ متفاوت است

خدمات نصب و راه‌اندازی شبکه

خدمات راه‌اندازی شبکه یک کسب‌وکار

با کمک فناوری ابری می‌توان ترافیک و حافظه‌ی شبکه‌ی محلی را کم‌حجم کرد؛ البته این کار نیز با چالش‌های متفاوتی روبروست. در ادامه به بررسی برخی از شیوه‌های برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی شبکه بپردازیم

خدمات راه اندازی شبکه

به بررسی نیازهای خود بپردازید

در آغاز اجرای نصب و راه‌اندازی شبکه یک شرکت یا کسب‌وکار، ممکن است صاحبان کسب‌وکار برای راه‌اندازی و خرید تجهیزات عجله داشته باشند.اما لازم است که با پرسیدن سؤال شروع کنید تا به درک کلی اندازه و فضای پوشش شبکه برسید. این‌گونه به شمای کلی شبکه و تجهیزات خواهید رسید.

حین کار با کسب‌وکارهای کوچک یکی از اشتباهاتی که معمولاً دیده می‌شود این است که این شرکت‌ها نمی‌توانند برای رشد کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی کنند. طی فرآیند برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی شبکه بهتر است پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • تعداد کامپیوترها، پرینترها و دستگاه‌های جانبی که قرار است به شبکه متصل شوند ؟
  • برنامه‌های موردنیاز کارمندان
  • فضای تحت پوشش وایرلس
  • آیا کارکنان از راه دور نیاز به VPN خواهند داشت؟
  • نوع فایل هایی که باید اشتراک و ذخیره‌سازی شوند

با جواب این سؤال‌ها می‌توانید نقشه شبکه خود را طراحی و  سخت‌افزار موردنیاز آن را تهیه کنید و از پاسخگویی شبکه به نیاز کسب‌وکار اطمینان حاصل کنید. اگر نمی‌خواهید هنگام بارگذاری فایل های حجیم در شبکه‌ی قدیمی خود به مشکل بخورید. باید یک پردازنده‌ی مرکزی متصل شده (AP) بخرید . هم‌چنین اگر نمی‌خواهید ازنظر تعداد پورت‌ها به مشکل برخورد کنید در این صورت باید در انتخاب تعداد پورت‌های شبکه بیشتر دقت کنید.

مراحل راه اندازی شبکه

مقایسه شبکه بی‌سیم با شبکه کابلی

مدتی پیش انتخاب شبکه‌ بی‌سیم باعث از بین رفتن اطمینان‌پذیری و عملکرد شبکه می‌شد؛ اما حالا نه. البته سازمان‌هایی که کارمندان بسیاری دارند شبکه کابلی مناسب‌تر است. این شبکه‌ها اساساً سریع‌تر، مطمئن‌تر و امن‌تر هستند. بااین‌حال، استفاده از این شبکه‌ها آسان نبوده و طراحی آن‌ها برای لپ‌تاپ‌ها و تلفن همراه مناسب نمی‌باشد.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها از هردوی این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. برای متصل کردن پرینترها و دستگاه‌های حافظه نیز به یک شبکه از اتر نت استفاده کنند به‌گونه‌ای که کارمندان بتوانند از طریق وایرلس به این شبکه دسترسی داشته باشند استفاده از شبکه بی‌سیم مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. برای آنکه متوجه شوید که چه پارامترهایی در شبکه برای کسب‌وکار شما مهم است، به موارد زیر توجه کنید:

  • راحتی
  • سرعت و اطمینان
  • امنیت

درنهایت اغلب کسب‌وکارها از هردوی این شبکه‌ بهره‌مند هستند.درحالی‌که افزودن یک شبکه‌ی بی‌سیم به یک شبکه‌ کابلی کار دشواری نیست اما در ابتدا مشخص کنید که به شبکه‌ی بی‌سیم نیاز است یا خیر. احتمالاً به این شبکه نیاز پیدا خواهید کرد و بر همان اساس سخت‌افزار مناسب را نیز انتخاب خواهید کرد.

نکات مهم در راه اندازی شبکه

تجهیزات سخت‌افزار شبکه

هنگام راه‌اندازی شبکه ضروری‌ترین تجهیزاتی که نیاز دارید، سوئیچ‌ها و روترها هستند. اگرچه سوئیچ و روتر به نظر یکسان می‌رسند اما این دو دستگاه کار جداگانه‌ای در شبکه انجام می‌دهند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک از یک روتر متصل به یک سرور استفاده می‌کنند. شما می‌توانید روتر مخصوص به خود را بخرید اما سعی کنید به‌اندازه‌ای‌ هزینه کنید که از بابت کیفیت مطمئن باشید. شرکت سیسکو روترهای کاربردی را می‌سازد و خدمات پس از فروش مناسبی نیز دارد.

. در ادامه تجهیزات استانداردی که اغلب برای راه‌اندازی یک شبکه‌  موردنیاز است را بررسی می‌کنیم.

سوئیچ:

سوئیچ‌ها چندین دستگاه مانند کامپیوتر، پرینتر و سرور را در شبکه محلی به یکدیگر متصل می‌کنند. یک سوئیچ دستگاه‌های متصل را قادر می‌سازد تا اطلاعات را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

روتر:

روترها شبکه‌های متعدد را باهم همپوشانی می‌کنند و کامپیوترهای شبکه شمارا به اینترنت متصل می‌کند. روتر به‌عنوان یک توزیع‌کننده عمل می‌کند، بهترین مسیر را برای ارسال اطلاعات خود انتخاب می‌کند. روتر اغلب توسط ISP ارائه می‌شود و از طریق آن می‌توانید به شرکت خود یا اکس‌ترانت متصل شوید. روترها اطلاعات شمارا از تهدیدات امنیتی حفظ می‌کند.

سرور:

سرورها می‌توانند بسیاری از سرویس‌ها را فراهم کنند؛ مانند DHCP و ذخیره‌سازی داده. همچنین از آن‌ها می‌توان به‌صورت ابری یا غیر ابری استفاده کرد.سرور، یک کامپیوتر همیشه روشن و بسیار قوی است که کاربران در هر زمان، از آن توقع پاسخ به درخواست‌های خود را دارند.

فایروال:

فایروال در برخی مواقع در خود Gateway به‌صورت توکار تنظیم‌شده است. از طریق فایروال می‌توان با اسپم‌ها، ویروس‌ها و نفوذهای بدون مجوز مقابله کرد.فایروال یک سیستم است که شبکه یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها حفظ میکند.

وی پی ان VPN:

VPN می‌تواند یک دستگاه مجزا و یا سرویسی بر بستر یک سرور باشد. کارمندان با کمک VPN می‌توانند به‌صورت امن به شبکه دسترسی پیدا کنند.VPN شما را به جای مستقیم وارد کردن به فضای ناامن اینترنت به یک شبکه خصوصی از اینترنت که فقط محدود به خودتان است، متصل می‌کند. VPN‌ها مکان‌ شما را بر اساس آی‌پی، به جایی که اصلا معلق به شما نیست، انتخاب می‌کنند.

WiFi/AP:

این محصولات به‌صورت مجزا و یا به‌صورت بسته‌ای به فروش می‌رسند. یعنی شما می‌توانید فایروال را در کنار قابلیت‌های VPN خریداری کنید

سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که شما در شبکه کسب‌وکار خود  استفاده می‌کنید ممکن است نسبت به آنچه بیان شد بیشتر یا کمتر باشد؛ این‌یک اتفاق عادی است و هیچ ایرادی ندارد. به این مثال دقت کنید.

یک کسب‌وکار یا شرکت به این نتیجه می‌رسد که در محل کار خود به یک شبکه مدل تک کابله نیاز دارد و طبق همین مدل تجهیزات شبکه را تهیه می‌کنند، بی‌توجه به اینکه سرعت کابل برای نیازهای آتی و گسترش  شرکت کافی نیست. اما لازم است به این مسئله توجه شود که ممکن است مدتی پس از راه‌اندازی شبکه و بعد از اشباع شدن ترافیک شبکه نظر خود را تغییر دهند اما حالا تغییر زیرساخت شبکه هزینه گزافی برای آن‌ها خواهد داشت.

کار را باید به کاردان سپرد؛ راه‌اندازی شبکه یک سازمان یا کسب‌وکار نیز باید توسط متخصصان پشتیبانی شبکه انجام شود. چراکه شبکه‌ها رشد می‌کنند و تغییر پیدا می‌کنند، اما اساس آن باید کاملاً علمی، فنی و منطقی و توسط یک متخصص شبکه پایه‌ریزی شود.

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما