نحوه ساخت و راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری در سازمان‌ها و شبکه‌ها!

شبکه کامپیوتری این روزها اولویت هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود؛ چراکه بستر اصلی فعالیت هر سازمانی هست. جهان در هر موضوعی اعم از بانک‌ها، پزشکی، دولت‌ها و مهندسی‌ها برای پیشرفت خود مدیون شبکه کامپیوتری است.  چراکه تمام محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین برده است و در هرزمانی امکان دسترسی به اطلاعات است. ویژگی برتر شبکه کامپیوتری امنیت بالای آن است. به لطف امنیت بالای شبکه‌های کامپیوتری افراد می‌توانند بدون ترسی از دسترسی به اطلاعات یا خراب شدن آن‌ها از هر نقطه از جهان آن‌ها را برای یکدیگر ارسال کنند. اما ابتدا بیایید بررسی کنیم که شبکه کامپیوتری چیست؟ با پارمونت همراه باشید.

شبکه کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری به مجموعه منسجم و مرتبط با یکدیگر دو تا بی‌نهایت سیستم کامپیوتری گفته می‌شود. هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری برقراری ارتباط آسان میان کارمندان یک شرکت است. به‌وسیله شبکه کامپیوتری کارمندان یک سازمان به‌راحتی به یکدیگر دسترسی خواهند داشت و به‌سادگی اطلاعات لازم را برای یکدیگر ارسال کنند. این شبکه به‌صورت کاملاً منسجم با یکدیگر در ارتباط هستند.

شبکه‌های کامپیوتری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

شبکه‌های کامپیوتری بر اساس نیاز سازمان‌ها و تقسیم‌بندی پوشش مناطق سه دسته اصلی را شامل می‌شوند. این سه دسته اصلی عبارت‌اند از محلی، گسترده و فرا منطقه‌ای!

شبکه محلی: lan network (local area network)

شبکه محلی به شبکه‌ای گفته می‌شود که در یک مرحله کوچک مانند یک ساختمان اداری، سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. تعداد کاربران این شبکه در مقایسه با کاربران شبکه‌های کامپیوتری wan  و  man  کمتر است.

یک سازمان کوچک درون یک ساختمان بر مبنای 30 سیستم کامپیوتری و یا یک سازمان متوسط بر مبنای 400 نود فعال در 2ساختمان مجاور و یا شبکه کامپیوتری برج میلاد از مثال‌هایی واضح برای شبکه کامپیوتری lan  هستند.

شبکه شهری: man (metropolitan network area)

شبکه کامپیوتری درون‌شهری و یا کلان‌شهری ازلحاظ تقسیم‌بندی میان دو شبکه lan  و wan  قرار می‌گیرد. این شبکه می‌تواند بخشی از یک شهر یا کل آن را شامل شود. این شبکه ممکن است متعلق به یک سازمان یا چندین شرکت متفاوت باشد که روند کاری آن‌ها به یکدیگر متصل است.

شبکه گسترده جهانی wan network (world network area)

تفاوت شبکه wan  با دیگر شبکه‌ها در فاصله میان مراکز آن هست. به‌عنوان‌مثال دفتر اصلی مدیریت یک سازمان در تهران است؛ هم‌چنین چندین دفتر در استان‌های دیگر دارد. به این شبکه که فواصل بسیاری زا شامل می‌شود wan  گفته می‌شود.

مراحل اجرا و پیاده‌سازی شبکه کامپیوتری

گفتیم که شبکه کامپیوتری نیاز هر سازمان واداری است. شبکه کامپیوتری برای استارتاپ ها در اولویت قرار دارد. از طرفی وجود یک سیستم کامپیوتری بی‌نقص و عالی در هر سازمان یا اداره‌ای گام بزرگی در جهت صرفه‌جویی زمانی و بهره‌وری سازمانی خواهد بود. افزون بر این کمک ویژه‌ای به سازمان‌ها برای تحقق و پیشبرد اهداف آن‌ها خواهد کرد. چگونگی راه‌اندازی و اجرای شبکه بسیار مهم است؛ چراکه یک اشکال کوچک یا اختلال فنی هنگام طراحی و راه‌اندازی شبکه سبب اختلال در کل شبکه خواهد شد. در ادامه به بررسی مراحل اجرای شبکه خواهیم پرداخت.

مرحله اول

طراحی شبکه

در قدم اول برای طراحی شبکه کامپیوتری نیاز سازمان را باید مدنظر قرار دهید. سپس پیاده‌سازی کنید. در نظر داشته باشید که طراح شبکه باید کاربردی باشد. در غیر این صورت قابلیت پیاده‌سازی نخواهد داشت. اگر در طراحی شبکه نقص فنی وجود داشته باشد امکان ایجاد اختلالات و مشکلات بزرگ در کل بستر شبکه را فراهم خواهد کرد. پس در گام اول باید به طراحی کاربردی شبکه پرداخت.

مرحله دوم

اجرا

اجرای شبکه  درواقع به معنای راه‌اندازی ، نصب سیستم ها، نصب نرم‌افزارها، سیستم‌عامل، کامپیوترها و تنظیم امنیت شبکه، اجرای شبکه گفته می‌شود.

مرحله سوم

مدیریت منابع

سومین گام در راه اندازی شبکه مدیریت منابع است. نظارت بر اسکنرها و پرینترها، بررسی فایل‌ها، تنظیم و راه‌اندازی فایروال‌ها، تنظیم امنیت سیستم ها و مدیریت سرورها و برنامه‌ها از اقدامات این مرحله است.

مرحله چهارم

اتصال به اینترنت

هدف از این مرحله برقراری اتصال اینترنت در شبکه است.

مرحله پنجم

پیکربندی اجزای شبکه

آخرین گام درراه اندازی یک شبکه کامپیوتری است. هدف از این گام نصب و پیکربندی اجزای مختلف شبکه و هم‌چنین passive  و  activeشبکه مبتنی بر سیسکو است.

درگشته یکی از بزرگ‌ترین نگرانی سازمان‌ها وادارات با افزایش حجم کارها این بود که اطلاعات و دیتای موردنظر آن‌ها در زمان موردنظر به دست آن‌ها نرسد و یا حتی به اطلاعات آسیبی واردشده و در آن‌ها اختلالی ایجاد شود. اما با پیدایش و گسترش شبکه‌های کامپیوتری این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها کاهش‌یافته و از بین رفتند. البته ناگفته نماند که اگر در مراحل ایجاد شبکه اشکالی وجود داشته باشد خطر در کمین است. پس برای راه‌اندازی و امنیت شبکه باید به متخصصین این امر مراجعه کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments