تبیین اهداف و کاربرد های شبکه

به مجموعه ای از چند کامپیوتر مستقل یا اجزا کامپیوتری که با یکدیگر مربوط می باشند و اطلاعات را بین خود رد و بدل کنند یک شبکه کامپیوتری می گویند.

هسته اصلی سیستم های توزیع داده ،شبکه های کامپیوتری هستند. شبکه های کامپیوتری بر پایه اتصال کامپیوتر ها و تجهیزات سخت افزاری به یکدیگر برای ایجاد امکان ارتباط و تبادل داده استوار هستند.

کامپیوتر ها بر اساس نظم خاصی بایکدیگر ارتباط دارند که توپولوژی نام دارد.

بیشتربخوانید :اشنایی با مفاهیم توپولوژی شبکه

کامپیوتر هایی که در یک شبکه هستند، میتوانند اطلاعات، پیام، نرم افزار و سخت افزارها را بین یکدیگر رد و بدل  کنند.به اشتراک گذاشتن اطلاعات، پیام ها و نرم افزارها، تقریباً برای همه قابل تصور است در این فرایند نسخه ها یا کپی اطلاعات نرم افزاری از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می شود.

هنگامی که از به اشتراک گذاشتن سخت افزار سخن می گوییم به معنی آن است که تجهیزاتی نظیر چاپگر یا دستگاه مودم را می توان به یک کامپیوتر متصل کرد و از کامپیوتر دیگر واقع در همان شبکه، از آن ها استفاده نمود.

این ویژگی امکان پردازش غیر متمرکزاطلاعات را فراهم می کند. در گذشته به علت محدود بودن روش های انتقال اطلاعات کلیه فرایند های پردازش آن نیز در یک محل بوده است .

سهولت و سرعت روش های امروزی انتقال اطلاعات در مقایسه با روش هایی نظیر انتقال دیسکت یا نوار باعث شده است که ارتباطات انسانی نیز علاوه بر مکالمات صوتی، رسانه ای جدید بیابند.
به کمک شبکه های کامپیوتری می توان در هزینه های مربوط به تجهیزات گران قیمت سخت افزاری نظیر هارد دیسک، دستگاه های ورود اطلاعات و… صرفه جویی کرد.

شبکه های کامپیوتری، نیازهای کاربران در نصب منابع سخت افزاری را رفع کرده یا به حداقل می رسانند. از شبکه های کامپیوتری می توان برای استاندارد سازی برنامه های کاربردی نظیر واژه پردازها و صفحه گسترده ها، استفاده کرد.

یک برنامه کاربردی می تواند در یک کامپیوتر مرکزی واقع در شبکه اجرا شود و کاربران بدون نیاز به نگهداری نسخه اصلی برنامه، از آن در کامپیوتر خود استفاده کنند.

استاندارد سازی برنامه های کاربردی دارای این مزیت است که تمام کاربران و یک نسخه مشخص استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود تا پشتیبانی شرکت عرضه کننده نرم افزار از محصول خود تسهیل شده و نگهداری از آن به شکل موثرتری انجام شود.

مزیت دیگر استفاده از شبکه های کامپیوتری، امکان استفاده از شبکه برای برقراری ارتباطات روی خط (Online) از طریق ارسال پیام است. به عنوان مثال مدیران می توانند برای ارتباط با تعداد زیادی از کارمندان از پست الکترونیکی استفاده کنند.

اهداف و مزایای شبکه

  • سادگی در انتقال داده ها

  • اشتراک منابع

نرم افزاری مانند پایگاه داده و فایل ها و منابع سخت افزاری مثل چاپگرها و اسکنرها و…

امروزه بسیاری از سازمانها، ادارات و شرکت های بزرگ و متوسط و  حتی شرکت ها و ادارات کوچک از شبکه های کامپیوتری استفاده میکنند .یکی از نکات مثبت شبکه برای ادارات این است که استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع است؛ که اصطلاحا به آن استفاده مشترک از منابع می گویند.

متمرکز نمودن منابع و استفاده مشترک از آنها و پرهیز از پخش آنها در واحد های مختلف، سود مثبتی برای سازمان خواهد داشت و باعث کاهش هزینه و صرفه جویی مالی است. اشتراک منابع به معنای ایجاد کردن و توزیع سخت افزار ، نرم افزار و داده های مورد نیاز در شبکه است تاکاربران بتوانند به سهولت از آن بهره ببرند.

در کاربردهای تجاری که معمولا در دفاتر فنی و جاهایی مثل گیم نت ها استفاده می شود، اشتراک منابع مانند چاپگر و اشتراک اطلاعات مهمترین بحث می باشد. کاربران می توانند از سه راه زیر به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند: شبکه مبتنی بر سرویس دهنده، شبکه سرویس دهنده – سرویس گیرنده و شبکه نظیر به نظیر.

اما در کاربرد خانگی شبکه های کامپیوتری، از امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا به همتا استفاده می شود.

در این سیستم، پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوترهای تک تک افراد ذخیره می شود که هر کدام لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند، مانند: ایمیل.

•    افزایش قابلیت اطمینان(reliability)

قرار دادن چندین نسخه یکسان از یک نرم افزار یا فایل بر روی چندین کامپیوتر درون شبکه موجب افزایش اطمینان است  ازاثرات مثبت  دیگر شبکه در ادارات و سازمانها، بالا رفتن قابلیت اطمینان است.

این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند. این بدین صورت است که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم و پشتیبان تهیه کرد و در صورت عدم دسترسی به یکی از منابع اطلاعاتی در شبکه بعلت از کارافتادن و مشکل در سیستم، از نسخه های پشتیبان و بک آپ استفاده کرد.

پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی، فعالیت وآمادگی دائمی سیستم را افزایش می دهد.

•    صرفه جویی در هزینه ها

اشتراک منابع باعث صرفه جویی در هزینه می شود. کاهش هزینه به کارگیری شبکه باعث صرفه جویی در زمان وهزینه هایی نظیر فرستادن با استفاده از پست الکترونیک، نقل و انتقال پول، خرید اعتبار، استفاده از نتایج تحقیقات دیگران و کاهش هزینه تجربه مجدد و  به اشتراک گذاشتن منابع که می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

•    از بین رفتن بعد مکانی و حذف محدودیتهای جغرافیایی

با استفاده از شبکه های کامپیوتری می توان در زمان کوتاه به منابع اطلاعاتی موجود در فواصل بسیار طولانی دسترسی داشت .

•    افزایش کارآیی سیستم

بهره مندی از شبکه می تواند کارآیی سیستم را افزایش دهد .به این نحو که توزیع وظایف سازمانی یک مجموعه به دستگاه های متفاوت در شبکه ضمن افزایش قابلیت اطمینان سیستم  از لحاظ سرعت دستیابی به اطلاعات، سرعت پردازش و ذخیره و ریکاوری داده را افزایش خواهد داد.

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

تماس با ما