بررسی اهمیت و کارکرد لینک سازی داخلی در seo سایت

گوگل مدت‌هاست که سایت‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلف رده‌بندی می‌کند و اصطلاحاً به آن‌ها rank می‌دهد. بر اساس گفته متخصصان seo برای اینکه یک سایت rank بگیرد نیازمند link است. Link ها سبب می‌شوند که خزنده‌های گوگل محتوای سایت شما را بررسی کرده و به صفحات شما برسند. منظور از لینک دهی داخلی این است که link ها به صفحه‌ای در همان سایت اشاره دارد. Internal link زمانی اهمیت پیدا می‌کند ک باعث می‌شود گوگل راحت تر و بهتر ساختار وب‌سایت شما و ارتباطات درونی آن را بفهمد. با پارمونت همراه باشید.

 

به بیان بهتر لینک داخلی روشی معتبر است که از طریق آن بتوانید صفحات درونی سایت خود را اولویت‌بندی کنید. یعنی لینک داخلی باعث می‌شود که صفحه‌های داخلی مهم نسبت به صفحه‌های داخلی کم‌اهمیت‌تر لینک بیشتری دریافت کنند. آنگاه گوگل متوجه اهمیت بعضی از صفحات می‌شود و rank بالاتری به آن می‌دهد. می‌توان نتیجه گرفت که یک استراتژی صحیح می‌تواند در بهینه‌سازی سایت و rank شما در گوگل مؤثر باشد.

لینک داخلی با لینک خارجی چه تفاوتی دارد؟

در هر وب سایت تعدادی لینک خارجی و داخلی پیدا می‌شود. در اصل link  های داخلی یک شبکه تارعنکبوتی بین صفحات و مطالب یک سایت ایجاد می‌کند.

لینک‌های خارجی نیز صفحات داخلی سایت‌های دیگر را به صفحات داخلی وب سایت شما متصل می‌کند. به این کار بک لینک سازی می‌گوییم.  البته اگر شما نیز ب صفحات داخلی وب سایت‌های دیگر از وب سایت خود لینک دهید؛ درواقع لینک سازی خارجی انجام داده‌اید. اما هدف ما در این مقاله بررسی لینک‌های داخلی است. هم‌چنین  استراتژی‌های مربوط به آن و نحوه استفاده از آن برای بهبود روند seo وب بررسی خواهیم کرد.

 

بررسی ویژگی‌های internal link

Anchor text

یک ویژگی بارز در لینک دهی، متن لنگر است. به بیان بهتر به متنی که به آن لینک می‌دهیم anchor text  میگوییم. در درست‌ترین شرایط این متن، کلمه کلیدی محتوای ماست. فرایند این مدل لینک دهی به این شکل است که متن را از طریق پنل link  می‌دهیم و کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری می‌روند. البته موتورهای جستجو تاثیرزیادی از این کاربر روی سئو سایت می‌گذارند.

جایگاه لینک

موقعیت link  فاکتور مهم و تأثیرگذاری است. link  ها عموماً در 100کلمه اول محتوای متنی به‌صورت anchortext  ایجاد می‌شوند. لینک‌های مهم و معتبر در فوتر نیز قرار می‌گیرند. هدف از این کار دسترسی آسان است. جایگاه معتبر بعدی برای لینک دهی انتهای متن است.

بررسی صفحه internal link

صفحه لینک اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. معمولاً صفحه‌ای که بیشترین بک لینک را از دیگر صفحه‌ها یا دیگر سایت‌ها گرفته باشد ازنظر گوگل اهمیت بسیاری دارد. اگر تعداد صفحات معتبر سایت شما در دیدگاه افزایش یابد rank  سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

این روش محبوبیت بسیاری میان سئو کاران دارد. چرا که قابلیت افزایش رتبه سایت بااین روش بسیار بالاست. به این مثال دقت کنید:

در سایت شما دو صفحه قوی وجود دارد که از سایت های دیگر بک لینک های بسیاری دریافت کرده اند. این نشان میدهد که این دو صفحه در گوگل از درجه اهمیت بسیاری برخوردارند. از این رو می توانید برای قوی کردن صفحات دیگر و افزایش رتبه کلی سایت، لینک صفحات را در صفحات قوی خود قرار دهید.

 

اهمیت اعتبار معنایی میان صفحه و لینک

یکی از مهم ترین موضوعات برای بهبود سئوی سایت ارتباط معنایی میان لینک و محتوای صفحه است. به بیان بهتر از کلمه کلیدی مناسب باید به صفحه مناسب لینک داد.

به این مثال توجه کنید:

اگر از کلمه پیراهن مردانه به صفحه سایتی با مضمون نمای کامپوزیت ساختمان لینک دهید؛ نه کلمه کلیدی توسط گوگل شناخته خواهد شد(index) و نه رتبه پیج افزایش خواهد یافت. چرا که هیچ ارتباط معنایی میان این دو کلمه و صفحه وجود ندارد.

اگر بخواهید این مساله مهم را رعایت کنید باید با کلمه کلیدی مناسب با صفحه مرتبط لینک دهید. به عنوان نمونه پیراهن مردان را به صفحه اصلی یک برند مشهور در تولید پوشاک مردانه باید لینک دهید.

internal link vs external link
شاید برای شما باورپذیر نباشد اما لینک خارجی برای بهبود رتبه سئوی سایت شما تاثیر بسیار بیشتری دارد. چرا که لینک خارجی برای بهبود رتبه سایت  شما تاثیر بسیار بیشتری دارد. چرا که لینک خارجی به معنای معتبر بودن محتوای سایت شما برای دیگران است و  دیگر سایت ها برای شما امتیاز قائل هستند. امالینک دهی داخلی به معنای تائید مطالبتان توسط  خودتان می باشد. طبیعی است که گوگل اهمیت این دو را یکسان در نظر نمیگیرد

این مساله در anchor text ها نیز صادق است. به این معنا که متن لنگر داخلی در مقایسه با متن لنگر خارجی کم اهمیت تر است. البته ناگفته نماند که متن لنگر داخلی برای تقویت صفحات بسیار موثر است اما در افزایش رتبه تاثیر کمتری نسبت به متن لنگر خارجی دارد.

اما اثر کم به معنای نادیده گرفتن نبیت. اگر لینک دهی داخلی نداشته باشید تاثیر بسیار منفی در index سدن صفحات شما خواهد داشت. به بیان بهتر اگر لینک سازی داخلی نداشته باشید صفحه شناخته نخواهد شد یا بسیار دیر شناخته خواهد شد.

کلمات کلیدی و تاثیر آن ها در سئو

پس با کلمه کلیدی مرتبط میان صفحات لینک سازی داخلی انجام دهید. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم می توانیم بگوییم لینک های موجود در یک صفحه در عصاره هر لینک موثر است. یعنی قدرت page rank بین لینک های درون صفحه تقسیم می شود. یعنی هر چه لینک کمتری در صفحه شما باشد page rank قوی تر و موثرتری به لینک های داخلی صفحه انتقال میدهد.

به عنوان نمونه اگر در صفحه 50 لینک وجود دارد تاثیر خیلی کمتری بر بهینه سازی سایت شما در مقایسه با صفحه ای با 7 لینک داخلی دارد. پس بهتر است صفحه های خود را بررسی کنید و لینک های اضافی را که غیرمرتبط نیز هستند حذف کنید. این کار به صورت چشمگیری رتبه سایت شما را بهبود میدهد. پس بسیار مهم است که لینک های داخلی هر صفحه از سایت خود را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنید؛ این کار در روند سئوی شما تاثیز بسیار مثبتی خواهد داشت.

بررسی چند موضوع مهم در ساختار لینک دهی داخلی به صورت حرفه ای

فاصله کمتر از سه کلیک

صفحات شما نباید بیش از 3 کلیک فاصله داشته باشند. هرچنداین مساله مربوط به وب سایت های کوچک و متوسط است. اما منظور این است که کاربران سایت، حداکثر باید با 3کلیک بتوانند به صفحه موردنظر خود دسترسی داشته باشند. در یک لینک دهی داخلی ایده آل تمام صفحات وب سایت در نهایت با 3کلیک یا کمتر فاصله دارند. البته ناگفته نماند که این مساله اهمیت طبقه بندی و اولویت بخشی به سایت را نشان می دهد.

از طرفی این مساله زمانی مشکل ساز است که شما تعدادی زیادی مقاله در بلاگ سایت خود داشته باشید و کاربران و مخاطبان سایت برای پیدا کردن مقاله دوسال پیش باید صفحات قدیمی را جستجو کنند. حال سایت خود را بررسی کنید آیا با 3 کلیک یا کمتر از آن می توانید به صفحات سایت خود دسترسی داشته باشید؟

اگر پاسخ شما مثبت نیست در روند لینک دهی داخلی خود تجدید نظر کنید.

موضوع لینک دهی باید مرتبط باشد

بسیار مهم است که کاربران برروی لینک های شما کلیک کنند. لینک داخلی اگر توسط کاربران کلیک نشود. یک پیام به گوگل ارسال خواهد کرد که این لینک مفید نیست یا مرتبط نیست لذا indexنخواهد شد.

در هر صفحه حداقل یک لینک باشد

هدف از این مساله این است که هیچ صفحه ای بدون لینک نماند. این التزام برای صفحه های مهم دوچندان می شود. یک لینک مرتبط بسیار مهم تر و موثر تر از لینک no follow است.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments