جنگ امنیت میان سه غول پیام‌رسان

واتسپ در چند سال اخیر پیامرسان  به عنوان امن ترین پیام‌رسان میان کاربران شبکه های اجتماعی محبوبیت بسیاری پیدا کرده بود. در آخرین برآوردها این پیامرسان با 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان ( فقط 400میلیون کاربر در هند) پر استفاده ترین و محبوب ترین پیامرسان محسوب می شود.

اما این محبوبیت به نظر صرفا به امنیت بالای این پیام رسان بستگی داشت و نه کاربردهای آن.

با پارمونت همراه باشید

در هفته گذشته واتسپ در پیامی تهدید آمیز اعلام کرد که اطلاعات کاربران را به شرکت مادر خود یعنی فیسبوک ارائه خواهد داد و در صورت عدم موافقت واتسپ دیگر به آن ها خدمات ارائه نخواهد کرد. از طرفی با راهنمایی کاربران به حذف حساب کاربری نشان داد در تصمیم خود جدی است. اما همه چیز آن طور که واتسپ می خواست پیش نرفت

میزان دسترسی فیسبوک و واتسپ به اطلاعات کاربران
میزان دسترسی فیسبوک و واتسپ به اطلاعات کاربران

.

پاول دروف صاحب امتیاز و موسس پیامرسان تلگرام در پیامی اعلام کرد در 48 ساعت 25 میلیون نفر به کاربرانش افزوده شده و شمار آن ها از 500 میلیون نفر افزایش یافته است. وی در ادامه افزود که امنیت و احترام به کاربر رمز محبوبیت است.

پیام و واکنش کاربران واضح بود امنیت اطلاعاتشان اهمیت داشت و خروج از واتسپ را ترجیح دادند. رفتاری که واتسپ آن را پیشبینی نکرده بود. تیر خلاص به واتسپ زمانی شلیک شد که ایلان ماسک مدیرعامل تسلا  در توییتی گفت: USE SIGNAL

Elon-Musk-Signal

با خروج بالای کاربران واتسپ در پیامی اعلام کرد که از تصمیم خود مبنی بر ارائه اطلاعات کاربران به فیسبوک تا 8 فوریه عقب نشینی کرده است. اما توضیحات واتسپ در مورد END TO END بودن مکالمات و اطلاعات و ارائه اطلاعات صرفا جهت تبلیغات کافی نبود و کوچ کاربران از واتسپ شروع شده است.

در طرف دیگر پیام رسان سیگنال (Signal) دوباره در مرکز توجه قرار گرفته. سیگنال که یک پیام رسان فوق‌العاده امن است، از سوی ایلان ماسک و جک دورسی هم به کاربران پیشنهاد شده است در تصویر زیر میزان دسترسی سیگنال به کاربران را میبینیم.

در روزهای اخیر سیگنال تبدیل به محبوبترین برنامه رایگان در اپ استور و پلی استور شده. این پیام‌ رسان از قابلیت رمزگذاری سرتاسری پشتیبانی می‌کند و توسط یک سازمان غیرانتفاعی و نه کمپانی‌های فناوری غول پیکر مانند فیسبوک مدیریت می‌شود. امنیت پیام رسان سیگنال در گذشته باعث شده بود بسیاری از فعالان و حتی هکرها به سراغ استفاده از آن بروند. جنجالی ترین واکنش نسبت به سیگنال مربوط به افشارگر معروف ادوارد اسنودن است

اسنودن سال گذشته در یکی از توییت‌های خود اظهار داشت

“این سرویس (سیگنال) بسیار خوب است، مدل امنیتی‌ اش را می‌شناسم و هر روز از آن استفاده می‌کنم. این سرویس از ابر داده‌های کاربران محافظت نمی‌کند، اما محافظتی پرقدرت از محتوای تماس و داده‌های رد و بدل شده را میسر می‌کند”.

در طول سه سال گذشته سیگنال روی زیرساخت‌ها و امکانات خود سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند از کاربران خود پشتیبانی کند. حالا این محبوبیت به اوج خود رسیده است و در صدر برنامه‌های رایگان اپ استور اپل و پلی استور گوگل قرار گرفته. این محبوبیت به اندازه‌ای است که برخی کاربران از تاخیر در احراز هویت دو مرحله‌ای خبر می‌دهند.

شاید شما هم تصمیم گرفته باشید که از واتسپ خارج شده و به سیگنال بپیوندید. اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید، سیگنال یک انتخاب مناسب است چرا که داده‌های شخصی شما را مانند فیسبوک با مسنجر و واتس اپ جمع‌آوری نمی‌کند.

 

نگاهی کلی بر پیامرسان سیگنال

سیگنال یک پیام رسان متنی، صوتی و تصویری رایگان و امن است که نه تنها می‌تواند از آن توسط گوشی اندرویدی و آیفون خود استفاده کنید، بلکه  نسخه دستکتاپ و ویندوز آن هم توسعه پیدا کرده. برای استفاده از این پیام‌ رسان تنها به شماره تلفن نیاز دارید.

از امکانات پیام رسان سیگنال می‌توان به امکان برقراری تماس صوتی و تصویری بپ، ارسال پیام‌های متنی، تشکیل گروه، استفاده از ایموجی یا استیکر مشابه اپ‌های دیگر اشاره کرد.

ویژگی بارز سیگنال: سیگنال به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد و از آن محافظت می‌کند.

میزان دسترسی سیگنال به اطلاعات کاربران
میزان دسترسی سیگنال به اطلاعات کاربران

بررسی امنیت پیام رسان سیگنال

ارتباطات در سیگنال رمزگذاری سرتاسری می‌شوند، بنابراین تنها افراد حاضر در یک ارتباط می‌توانند به پیام‌ها و محتوا دسترسی پیدا کنند و حتی خود کمپانی هم نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. حتی در اپ استیکرها هم رمزگذاری شده اند.

در اصل سیگنال خالق یک پروتکل رمزگذاری است که تا حد زیادی امنیت کاربران را تضمین می‌کند.

امنیت پیام رسان سیگنال تنها محدود به رمزگذاری سرتاسری نمی‌شود و به امکانات دیگری هم دسترسی دارید. شما می‌توانید از پیام‌های ناپدیدشونده در این برنامه استفاده کنید و برای حذف خودکار پیام‌ها یک زمان مشخص درنظر بگیرید.

تاریخچه پیام رسان سیگنال :

یک گروه کوچک از حامیان حفظ حریم خصوصی پیام رسان سیگنال را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کردند و در طول سال‌ها گسترش پیدا کرده. در سال ۲۰۱۸ بنیانگذار واتس اپ به نام «برایان اکتون» برای خلق «بنیاد سیگنال»، ۵۰ میلیون دلار به این پیام رسان پول اهدا کرد. اکتون یکی از مدیران سیگنال محسوب می‌شود که بعد از فروش واتس اپ به فیسبوک، راه خود را جدا کرد.

 

 سیگنال، واتساپ یا تلگرام! مساله این است؟

سیگنال و واتس اپ از فناوری یکسان برای رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند، بنابراین در هردوی آن‌ها محتوای پیام‌ها و تماس‌ها برای هیچ کس قابل دسترسی نیست. با این حال فیسبوک داده‌های بسیار بیشتری را به شکل آمار میزان استفاده، متادیتا و موارد دیگری را جمع‌آوری می‌کند و با افزوده شدن اطلاعات کاربران واتسپ دیگر جلوگیری از دسترسی ممکن نیست.

اگرچه امکانات سیگنال مانند واتسپ نیست اما در زمینه حفظ حریم شخصی و امنیت عملکرد بسیار قابل قبول تری دارد.

اما در این میان غول قدرتمند و پر مخاطبی به نام تلگرام نیز وجود دارد که شمار کاربران آن نزدیک به نیم میلیارد نفر است. با این وجود تلگرام نسبت به سیگنال با کمبودهایی دست و پنجه نرم می‌کند. برای مثال به صورت پیش فرض چت‌ها در این پیام‌ رسان به صورت سرتاسری رمزگذاری نمی‌شوند و محدودیتی برای تعداد اعضای گروه ندارد.

میزان دسترسی تلگرام به اطلاعات کاربران
میزان دسترسی تلگرام به اطلاعات کاربران

سازندگان تلگرام بر امنیت برنامه خود تأکید بسیاری دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد که خود نشان از اطمینان برنامه نویسان تلگرام دارد. این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده خاتمه یافت.در سال ۲۰۱۵ شرکت امنیتی غیرانتفاعی Electronic Frontier Foundation رتبه ۴ از ۷ را به بخش پیام‌رسان و رتبه ۷ از ۷ را به بخش secret chat این نرم‌افزار داد.

 

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments