منظور از پشتیبانی شبکه چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

ما در این مطلب قصد داریم در ابتدا به شما بگوییم منظور از شبکه چیست و سپس توضیح دهیم که چرا شما در سازمانتان به پشتیبانی شبکه نیاز دارید.

تعریف شبکه

گاهی اوقات در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، نیاز است تا بین چند کامپیوتر و سرور، یک سری اطلاعات ردوبدل شود. به همین دلیل این کامپیوترها و سرورها از طرق مختلفی به یکدیگر وصل می‌شوند، به این تجهیزات متصل به هم، شبکه می‌گویند.

از شبکه برای به اشتراک گذاشتن، ذخیره و پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. شبکه کار را برای ما راحت‌تر می‌کند. همیشه وقتی اسم شبکه می‌آید، ما فقط به کامپیوترها فکر می‌کنیم. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و … به این شبکه‌ها افزوده شده‌اند.

نیاز به پشتیبانی شبکه

با وجود تمام این پیشرفت‌ها، احتمالا نیاز به شخص یا سازمانی که در این کار متخصص باشد، در ما احساس می‌شود. به طوری کلی به تمام کارهایی که انجام می‌شود تا از سازنده بودن، فعال بودن و به روز بودن شبکه سازمان شما اطمینان حاصل شود، پشتیبانی شبکه می‌گویند.

پشتیبانی شبکه به شما این اطمینان را می‌دهد که تمام دستگاه‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها سازگار و کارآمد هستند. از دیگر مزایای پشتیبانی شبکه می‌توان به اطمینان یافتن از شلوغ نبودن شبکه برای راحتی کار همه کاربران، اشاره نمود. در نهایت هدف از پشتیبانی، حمایت از افراد است که از آن تجهیزات استفاده می‌کنند. این قسمت مهم‌ترین بخش پشتیبانی شبکه است.

متخصص پشتیبانی شبکه

متخصصان پشتیبانی شبکه، که به آن‌ها متخصص پشتیبانی فنی نیز می‌گویند، افرادی هستند که وظایفی که گفته شد را انجام می‌دهند. آن‌ها مشکلات شبکه رایانه‌ای را تجزیه، تحلیل، عیب‌یابی و ارزیابی می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در تعمیر و نگهداری تجهیزات سازمان ایفا می‌کنند.

متخصص پشتیبانی شبکه، می‌تواند بخشی از تیم پشتیبانی IT (فناوری اطلاعات) خود سازمان باشد یا به عنوان بخشی از تیم ارائه‌دهنده پشتیبانی فنی در یک شرکت دیگر باشد.

وظایف پشتیبان شبکه

پشتیبان شبکه موارد زیر را بررسی و حل می‌کند:

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که مد نظر مدیران شرکت‌ها می‌باشد، امنیت است. یک پشتیبان شبکه، امنیت اطلاعات را فراهم کرده و شبکه را از شر ویروس‌ها و بدافزارها در امان نگه می‌دارد.

یک پشتیبان فنی، نحوه کار کردن با نرم‌افزارهایی که در شبکه برای کارهای مختلف نیاز است، را به کارکنان آموزش می‌دهد. یا اگر در کارکرد آن‌ها مشکلی پیش بیاید، آن را رفع می‌کند.

اینترنت شبکه، یکی دیگر از مهم‌ترین نکات مدنظر مدیران و کارکنان برای بالا بردن بهره‌وری کاری است. متخصص فنی اینترنت شبکه را بررسی کرده و ایرادات آن را از بین می‌برد، تا قطعی و کندی در آن پیش نیاید.

یکی دیگر از کارهایی که در شبکه دیده می‌شود، این است که برخی کارکنان می‌توانند به یک سری اطلاعات دست پیدا کنند، برخی نه. متخصص شبکه این کار را انجام می‌دهد.

هزینه

وقتی شما تصمیم می‌گیرید که شبکه سازمانتان را به پشتیبانی بسپارید، احتمالاً اولین چیزی که ذهنتان را مشغول می‌کند، هزینه آن است. هزینه پشتیبانی شبکه با توجه به خدمات مورد نیاز شما، پیچیدگی تجهیزات شبکه‌ایتان و موارد دیگر با هم متفاوت است. مشخص است که هر چه شما نیازهای خدماتی بیشتری داشته باشید و افراد متخصص بیشتری را نیاز داشته باشید، هزینه‌ای که باید بپردازید نیز بیشتر است. اما به طور کلی هزینه پشتیبانی فنی از ساعتی … تومان شروع می‌شود و در نهایت ساعتی … برای شما هزینه برمی‌دارد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments