همه آنچیزی که در باره مجازی سازی نمیدانید

ماشین های مجازی تنها کاربردهای مجازی سازی نیستند.در نیم قرن اخیر هیچ فناوری در حوزه it همانند مجازی سازی نتوانسته است مفید باشد. بسیاری از فعالان itمجازی سازی را با هایمر وایزرها و پیاده سازی سیستم های عامل می  شناسند اما اینها گوشه ای از کاربردهای آن است.در ادامه با پارمونت درباره مجازی سازی بیشتر میخوانیم.

مجازی سازی چیست؟

می توان گفت مجازی سازی یک هنر یا به بیان دقیق تر علمی است که می توان به وسیله آن عملکرد یک وسیله را در نرم افزار شبیه سازی کرد. با توضیحی دیگر میتوان گفت برای اینکه مفهمومق انتزاعی لز رفتار و ظاهر یک نرم افزار در یک سخت افزار داشته باشیم از مجازی سازی استفاده میکنیم .

این کار مزایایی دارد از جمله انعطاف پذیری، هزینه کمتر، مقیاس پذیری، اطمینان بالا و در نهایت اغلب ظرفیت و عملکرد کلی آن را در طیف گسترده ای از برنامه ها میبینیم. با کمک مجازی سازی میتوانیم مفهنوم یا جیزی را که واقعی نیست در معرض واقعیت  قراردهیم. بدین ترتیب خواهیم توانست به جای مزایای سخت افزا از سهولت و انعطاف پذیری قابلیت ها و سرویس های نرم افزاری استفاده کنیم.

ماشین های مجازی کدامند

ماشین های محلزی در دهه1960 ابداع شدند.در این زمان که تعداد محدودی از کامپیوترهای بزرگر در این عرصه میتوانستند کار کنند که شاخص ترین آن ها ibm 360167بود . بعد از 10 سال این ماشین ها به عضوی جدانشدنی در کامپیوترهای بزرگ تبدیل شده اند.اما در نهایت با معرفی اینتل 386 در سال 1985 ریزپردازنده ها  در قلب کامپیوترهای شخصی جای ماشین های مجازی را گرفتند.

اما امروزه ماشین های مجازی با پشتیبانی سخت افزاری و با کمک هایپر وایزرها و پیاده سازی ها در سیستم های عامل در ریزپردازنده ها تعبیه شده اند که نقش مهمی در رایانش ها پیدا کرده اند.ناگفته نماند که اگر این ماشین ها نبودند ضبط و ثبت چرخه های ماشین در پردازنده های 3000گیگا بایتی ممکن نبود.

با کمک این ماشین ها می توان به امنیت،یکپارچگی و راحتی بیشتری رسید ود در تهایت رایانش اضافی را کاهش داد.افزون بر آن مفهوم و کاربردهای ماشین سازی را میتوان به نحوه ای گسترش داد که امولاتورهای تفسیرکننده مانندjava و یا حتی شبیه ساز های کامل را در این ماشین لحاظ نمود.

آنچه مهم است این است که نرم افزارهایی که در ماشین های مجازی تعبیه شده اند از ماجرا با خبر نیستند.حتی سیستم های عامل نیز این میهمان را یک پلتفرم سخت افزاری میدانند.در اینجاست که مجازی سازی خود را نشان میدهد.مجازی سازی با عملکردی مشابه به جعبه سیاه در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی کار مییکند. به گونه ای  که این سیستم ها به کمک api ها و مروتکل ها به جداسازی متکی هستند.چیزی شبیه به تست تورینگ با برنامهدهاق هوشمند ماشینی.

در واقعا هیچ کدام از آن ها از مکاتی که در آن اجرا می شوندآگاهی ندارند.در واقع می توانیم به دوران اشتراک گذاری زمان در مجلزی سازی برگردیم.در اواخر دهه شصت میلادی. در زمانی که کامپیوترهای بزرگ قابل حمل نبودند. اما با با دسترسی به dial up و خدمات با کیفیت بالا و فناوری و نوآوری در مودم ها رایانش محلی نیز ظهور پیدا کرد.

در نهایت به lan و دسترسی همیشگی به اینترنت ختم شد.

بررسی حافظه های مجازی

افزون بر ماشین های مجازی حافظه های مجازی نیز در دهه 1960 با سرعت بسیاری رشد کردند. اهمیت آن ها از ماشین هایی مجازی کمتر نبوده است. در رایانه های بزرگ از حافظه های مغناطیسی یا هسته ای گران قیمت استفاده میشود.تا اینکه در دهه 1979 کامپیوتر های بیش از 1مگ نیز کم کم ساخته شد.حافظه های مجازی افزونه نسبتا کوچکی است که به سخت افزار یک ماشین و دستورالعمل های آن افزوده میشود..مزایای این حافظه ها درست مانند ماشین های مجازی بسیار زیاد است. از جمله آن ها می توان به تفکیک کاربر از برنامه، بهبود امنیت و یکپارچگی و بازهم افزایش سرمایه اشاره کرد.

زیرساخت دسکتاپ مجازی یا vdi

مجازی سازی دسکتاپ ها و به دنبال آن دسترسی به برنامه های تک کاربره و چندکاربره پس از ماشین ها و حافظه های مجازی و دسترسی به قابلیت های آن در ریز پردازنده ها و لپ تاپ ها پیشرفت بهدی مجازی سازی بود.

دراین حالت ما دسکتاپ یک رایانه را بر روی یک سرور شبیه سازی میکنیم. عناصر گرافیکی و مربوط به رابط کاربری از طریق اتصال شبکه به کلاینت نرم افزار و یک دستگاه کلاینت ایمن و قابل مدیریت آسان متصل میکنیم. تمانی سیستم های عامل مشهور امروزی به گونه ای از این قابلیت پشتیبانی میکنند.مانند سیستم ویندوز x  و vnc . محبوب و ارزان.

ذخیره سازی مجازی

پیشرفت بزرگ بعدی که اکنون هم در حال رشد است، مجازی سازی پردازنده ها و حافظه ها و برنامه های مبتنی بر فناوری ابری است  مصرف فضای فیزیکی، سرمایه گذاری کلان، مراقبت و پشتیبانی شبکه،خرابی های ناشی از قطعی برق و هزینه های تعمیر را می توان به راهکار ابری کاهش داد. به این مثال دقت کنید.

مجازی سازی حافظه ها فرصت مناسب تری ایجاد میکند.چرا که دیسک درایو ها را می توان به صورت دیسک رم مجازی کرد.درایوهای مجازی  به حافظه ها ی مبتنی بر شبکه متصل هستند. به صورتی که میتوان آن ها را یکپارچه کرد. مبتنی بر سیستم نسل 38 ibm .  با توجه به اینکه سرعت کف شبکه های بی سیم ک کابلی 1گیگابایت بر ثانیه میرسد. تصور ما این است که پیاده سازی حافظه های اصلی نیز رایج خواهد شد. قابلیتی که در حال حاصر در اترنت و فناوری اینترنت نسل پنجم شاهد هستیم .

 

شبکه های مجازی چیستند؟

شبکه های مجازی نیز به عنوان سرویس نیز در حال مجازی شدن هستند به گونه ای اکه به یکی از گزینه های  مطلوب و مهم تبدیل شده اند. در صورت پدیرش مداوم مجازی سازی عملکرد های این شبکه (nfv(  تسریع می شوند.این اتفاق برای اپراتورها در فضای سلولی نفع زیادی خواهد داشت. مجازی سازی شبکه این فرصت را ایجاد میکند که سرویس دهندگان حیطه خدماتی خود را افزایش دهند.

ناگفته نماند که قطعا در سال های آینده تعداد زیادی از کاربران بخواهند از nfv استفاده کنند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments