رایج ترین روشهای ارائه خدمات پشتیبانی شبکه

امروزه تمامی کسب وکارها در جریان رشد فناوری اطلاعات قرار گرفته است. فناوری اطلاعات در سازمان ها نیز  شکلی و ابعاد جدیدی گرفته و تغییر یافته است.

توسعه صنعت  اطلاعات امکانات مفیدی برای کاربران فراهم نموده است. از طرفی نیاز جدیدی برای آنان ایجاد شده که مهم ترین آن ها یکپارچگی و اتصال سیستم های کامپیوتری به نام شبکه است.

در ادامه این نوشتار از پارمونت قصد داریم به بررسی انواع خدمات پشتیبانی شبکه و نحوه نگهداری شبکه کامپیوتری در سازمان ها و شرکت ها بپردازیم.

چرا لازم است در سازمان ها خدمات پشتیبانی شبکه ارائه شود؟

به طور کلی در هر سازمانی که سیستم کامپیوتری وجود دارد خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه الزامی است

شبکه کامپیوتری سازمانها در هر قیمت اعم از پسیو و اکتیو نیازمند پشتیبانی است. چنانچه در هر قسمتی از شبکه سازمان خدمات پشتیبانی شبکه در سازمان ها وکسب وکارها به چند روش مختلف ارائه می شود که در ادامه بررسی خواهد شد.

انواع روش های ارائه خدمات پشتیبانی شبکه در سازمان ها

پشتیبانی سرور ( اکتیو)

شرکت پشتیبانی شبکه لازم است متناسب با سازمان طرف مشتری  شبکه ای کامل و بی نقص را راه اندازی کند که بستر اکتیو عملکردی مناسب داشته باشد. چنانچه در قسمتی از شبکه یک سازمان مشکلی ایجاد شود. کل عملکرد سازمان تحت تاثیرقرار خواهد گرفت . از این رو اگرشبکه یک سازمان در فواصل زمانی کوتاه با مشکلات اساسی در بخث سرور روبرو شود اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه مورد سوال قرار خواهد گرفت.

 

 پشتیبانان در مواقع لزوم به صورت تلفنی و ایمیلی و و دسترسی ریموت مشکلات شرکت ها و سازمان ها را بر طرف میکنند .از آن جایی که نصب خودسرانه برنامه ها و نرم افزار ها در یک سیستم از شبکه می تواند باعث آلوده شدن کل شبکه به ویروس یا بدافزار شود لازم است شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه، خدمات کامیپوتری لازمه شرکت را مانند نصب نرم افزار و تنظیمات سیستم ها را انجام دهند.

پشتیبانی پسیو شبکه

بدیهی است که تصمیم‌گیرنده اساسی برای زیرساخت‌های فنی سازمان مدیران آن هستند. از این‌ رو متخصص پشتیبانی شبکه باید در مسائل مربوط به پسیو و اکتیو شبکه به مدیران سازمان بهترین گزینه‌ها را ارائه دهد.

پس از راه اندازی پسیو شبکه لازم است پشتیبانان شبکه  با گذشت چند دوره کاری باز هم پیگیر و طی دوره های مختلف جهت بازدید و سرکشی سیستم ها و کابل کشی ها به محل مشتری مراجعه کرده و از صحت شبکه و عملکرد خود مطمئن شوند.

چه روشی برای پشتیبانی موثر و مناسب است؟

بدیهی است که در در بازدید حضوری امکان بررسی دقیق تر وجود دارد. اما سرعت انجام کار وهزینه کمتر برای رفع خطای سیستمی برای مشتریان اهمیت بسیاری دارد اما هنگام بروز خطاهای فورس پشتیبانی از راه دور به دلیل سرعت پاسخگویی و عمکرد و گفتگوی زنده تلفنی و تصویری برای سازمان ها و شرکت ها ضروری تر است، البته باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از مشکلات فورس از راه دور قابل انجام نمی باشد و متخصصین برای رسیدگی به مشکلات باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments